|
1.
Eerste Mobile WebCamp in België
|
Op 26 april vindt in
Hasselt het eerste Mobile WebCamp van ons land plaats.
In de creatieve
hotspot
kaai16.be
kunnen developers, marketeers en andere geïnteresseerden een hele
dag ideeën en concepten uitwisselen of hands on labs bijwonen rond
het mobiele internet.
Het
event is opgezet
naar analogie van BarCamp
en wordt gesteund door bedrijven als City Live en Cronos.
Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via
de website,
de instructies vind je bovenaan de pagina.
|
2.
Creazybox
|
Creazy
is continu op zoek naar extra deelnemers voor onze workshops en
brainstormsessies. Veel bijeenkomsten hebben namelijk baat bij de
inbreng van specifieke inhoudelijke expertise of extra creatieve
denkkracht.
Wil je
hiervoor in aanmerking komen, meld je dan aan bij onze participanten
en vul het
bijgesloten formulier
zo compleet mogelijk in.
|
3.
Brainstormen in je eentje
|
Wie het woord
brainstorm hoort, denkt meestal spontaan aan een groep mensen. Maar
brainstormen kan ook in je eentje.
In de Nederlandse
krant De Volkskrant zegt psychologe Jolet Plomp hierover:
"Mensen die lang
over een probleem nadenken, zijn vaak in een eindeloze serie van
puur rationele overwegingen terechtgekomen.
De lijst van voor-
en nadelen kan eindeloos zijn, maar je komt niet tot een
bevredigende beslissing door alleen maar rationeel te denken.
Integendeel, de kans
is groot dat je door al te veel redeneren, en te weinig voelen,
juist verwijderd raakt van jouw persoonlijke ideale oplossing."
Om je te helpen uit
de denk-cirkel te breken, kun je op de website van de Volkskrant
hartenziel.nl
een
Denkmachine
gebruiken: in een
fraaie verpakking wordt een groot aantal 'gewetens'-vragen aan je
gesteld. Als je daar serieus mee omgaat, werpen de antwoorden nieuw
licht op je probleem.
|
4.
Mooier, doorschijnend,
lichtgevend beton of beton met fotogravure
|
Een
architect van de Universiteit van Detroit Mercy in Michigan werkt
aan betonmengsels die in dunne lagen uitharden, zodat het materiaal
doorschijnend wordt.
Hij
voegt er glasvezels aan toe om het materiaal te wapenen.
Zo
slaagt hij erin om de dikte van de panelen te verminderen tot aan
het minimum dat noodzakelijk is voor de mechanische weerstand ervan.
Het
beton laat 1 % licht door.
Dat
is genoeg om een bijzondere sfeer te scheppen in een woonruimte.
Een
kleine Duitse firma, LiTracon (LIght TRAnsmitting CONcrete), neemt
in het beton optische vezels op die het licht van de ene kant van
een paneel naar de andere kant doorlaten.
Er
werd daartoe een bijzondere fabricagetechnologie ontwikkeld.
Om
zeker te zijn dat de uiteinden van de vezels wel degelijk in contact
staan met de twee zijden van het beton worden de blokken uit
afwisselende lagen opgebouwd: in een lange en smalle mal wordt een
dunne laag beton gegoten, vervolgens wordt een laag optische vezels
in de langsrichting van de mal aangebracht, en dat gaat zo door tot
men een balk (tot 20 m lang) krijgt, die dan in korte rechthoekige
blokken wordt gesneden.
De
diameter van de vezels schommelt tussen 2 µm en 2 mm, en door
verschillende vezels te combineren, kan men uiteenlopende effecten
verkrijgen.
Vele
architecten zijn geïnteresseerd en ontwikkelen projecten. De eerste
"echte" commerciële toepassing is een in de zomer van 2004 in
Budapest gebouwd huis.
Bron:
|
5.
Innovatieprogramma voor dynamische KMO's
|
Deze
maand start Engine of Innovation - met steun van IWT- een
4-daags innovatieprogramma voor KMO's.
Dit
programma o.l.v. Jef Staes richt zich tot managers en
bedrijfsleiders van bedrijven tot 250 werknemers, die een antwoord
zoeken op de vraag “Hoe kunnen wij een innovatiecultuur tot stand
brengen in onze organisatie, en wat kan hierin mijn rol zijn ?”
Meer
informatie en inschrijvingsformulier vind je in
deze brochure.
Startdata voor dit programma zijn 24 & 25 april 2008.
Hey
You
Will Murray
In de hedendaagse markt
zijn de mensen die succes hebben degenen die hun hoofd boven het
maaiveld durven uitsteken. Maar dat alleen is niet voldoende. Naast
het durven hebben van afwijkende meningen of ideeën is het de kunst
om ook gehoord te worden. Zelfs de beste ideeën hebben geen kans van
slagen als zij niet opvallen.
'Hey You!' laat zien
dat het onder de aandacht brengen van ideeën gelijkstaat aan het
onder de aandacht van jezelf. De lezer ontdekt in dit boek dat hij
zich met goede ideeën moet richten op de juiste mensen en dat op die
manier op effectieve wijze aan zelfpromotie gedaan kan worden. Wie
ernaar streeft meer uit zijn carrière te halen en meer invloed wil
hebben op de koers van de onderneming waar hij werkt vindt in 'Hey
You!' een groot aantal manieren om dit te bereiken.
Creativiteit
in het dagelijks werk
Sasja
Dirkse-Hulscher, Angela Papas-Talen
Creativiteit is het thema van dit zesde deel in de reeks van The
Learning Toolkit. Dit onderwerp lijkt essentieel voor het werk van
veel mensen. Hoewel maar weinigen leven van unieke ideeën, is het in
ieders werk handig wanneer een gezonde dosis creativiteit en
inventiviteit voorhanden is. Bijeenkomsten waarin de ideeën niet
lijken los te komen, geen verband houden met de praktijk of waar
geen beslissing genomen wordt. Allemaal voorbeelden van situaties
waarin een interventie om de creativiteit te stimuleren en te sturen
wellicht handig zou zijn. Voor degenen die op zoek zijn naar
dergelijke interventies is dit boek over creativiteit geschreven.
Door het lezen van dit boek kunt u uw eigen patronen in
werkvoorbereiding en bijeenkomsten te doorbreken.
Om u
daarbij praktisch te ondersteunen vindt u bij dit boek de 'CreativiteitsKaartenSet',
een instrument voor op uw bureau of de vergadertafel dat zal
stimuleren om de dagelijkse gang van zaken eens op andere manieren
aan te pakken. Het helpt dus om uw creativiteit aan te boren als die
er onvoldoende is. Bijvoorbeeld als u zelf niet op ideeën komt voor
het stuk dat u moet schrijven of de vergadering waarin geen
oplossing kan worden gevonden voor een probleem. U kunt de
CreativiteitsKaartenSet in zo'n situatie gebruiken om het geheel
weer in beweging te krijgen. De set bestaat uit 70 kaarten met
daarop kortere en langere activiteiten die je kunt ondernemen om
creativiteit opgang te brengen.
De
kaarten zijn geordend naar de drie fasen van het brainstormproces:
1.
Oranje kaarten. Deze helpen bij de voorbereiding voor het genereren
van ideeën, waaronder het verhelderen van het probleem.
2. Gele kaarten. Deze bevatten suggesties voor het krijgen van
ideeën.
3. Blauwe kaarten. Helpen bij de afronding, waaronder het nemen van
een beslissing of maken van afspraken en plannen.
|
7.
Wat @ Creazyweb
|
Actuele innovatieblog voor innovatiegerelateerd(e) nieuws, strategie
& technieken.
|