|
1.
Amerikaanse leger stimuleert innovatie
|
Het Amerikaanse
leger is voortdurend op zoek naar innovatie: het meest vernuftige
surveillantiesystemen, de beste vaccins tegen biologisch terreur en
onoverwinnelijke vechtrobots.
In die zoektocht
zetten ze nu voor het eerst Amerika's topinvesteerders in
technologie in.
Dankzij dit project
, Defence Venture Catalyst Initiative (DeVenCI) genaamd, komen ze in
contact met innovatieve start-ups die niet in hun gebruikelijk
netwerk zitten.
DeVenCI is eigenlijk
een soort platform voor de uitwiseling van ideeën.
Op geregelde
bijeenkomsten uiten een handvol legerstrategen hun wensen en noden.
De investeerders suggereren vervolgens oplossingen die zij zien op
basis van hun kennis van start-ups en van onderzoek binnen bedrijven
en universiteiten.
Dit project levert
enkel voordelen op voor beide partijen: het leger vindt de
technologie die ze nodig heeft en de investeerders winnen een klant
(en niet de minste) voor hun start-ups.
Bovendien vaart de
hele samenleving wel bij innovatie in het leger.
Heel wat
dagdagelijkse gebruiksvoorwerpen en technologieën hebben een
militair verleden.
Denk maar aan de
radar, satelliet - technologie en het internet, maar ook aan de
microgolfoven en margarine.
Bron: The International Herald Tribune
|
2.
Onze
diensten
|
Creazy
ondersteunt organisaties en personen in hun voortdurend vernieuwen
en hun creatieve potentieel ten volle te benutten.
Creazy
begeleidt het...
-
ontwikkelen van een strategie of visie voor de middellange en/of
lange termijn
-
opdoen van kennis van (het faciliteren van) creatieve processen
-
bedenken van nieuwe productideeën of een marketingstrategie
-
herzien van uw
productportfolio
-
... kortom elk
innovatieproces
Creazy
levert een gevarieerd gamma aan diensten en we doen dit in de vorm
van
workshops en creatieve sessies,
trainingen,
ondersteuningen,
advies en coachen
om het sturen en verhogen van de creativiteit in het hele bedrijf.
Creazy
begeleidt deze processen, zodat u zich kunt concentreren op de
inhoud.
|
3.
Innovatie en postduiven
|
E-mailen is een
gemak.
Maar niet iedereen
is gezegend met een mailadres. Een briefje naar je oma of niet zo
technisch aangelegde vader, is een hele klus. Enveloppe en
postzegel kopen, brief printen( of schrijven), postzegel plakken en
brief posten.
Postful
biedt de oplossing.
Je stuurt gewoon een
mailtje naar
quickletter@postful.com
met het adres van oma of papa als onderwerp en enkele dagen later
valt je bericht bij hen in de bus.
Je bent overigens
niet beperkt tot gewoon 'platte tekst'. Je maakt je pagina helemaal
zoals je wil, met verschillende kleuren tekst, foto's en
verschillende lettertypes.
24 uur later valt je
kunstwerk bij je bestemmeling in de bus.
Postful is voorlopig
enkel beschikbaar in de VS, maar komt wellicht dit jaar nog naar
Europa.
L-mail
is een gelijkaardig, Australisch initiatief. Zij bieden zelfs de
mogelijkheid om je mail in braille of op cassette te bezorgen.
L-mail beschikt ook
over internationale printers.
Voor
de geïnteresseerden: voor 1, 40 $ stuur je een brief naar een land
naar keuze.
|
4.
Twee
kansen voor Altran - innovatieprijs
|
Voor de Altran - innovatieprijs zijn dit jaar 36
Europese wetenschappers genomineerd.
Onder hen twee Belgen: Pieter Samyn en Frederik
Gelauche.
Samyn
hoopt de prijs binnen te rijven met een hoogtechnologische prothese
die de kans op afstoting door het lichaam gevoelig verlaagt.
Gelauche
waagt zijn kans met een vernuftig computerprogramma dat op basis van
een botscan bepaalt welke prothese en welke chirurgie waar nodig is.
In september wordt de winnaar, die één jaar lang kan
rekenen op professionele begeleiding om zijn of haar project verder
uit te werken, bekend gemaakt.
http://www.fondation-altran.org/
|
5.
Apple
op 1
|
Bekijk de lijstjes voor meest innovatieve bedrijven.
Eén naam staat overal bovenaan: Apple.
En Apple heeft ook enkele lessen die voor alle bedrijven interessant
kunnen zijn.
1.
Not invented here, and very welcome
De
sterkte van Apple ligt erin dat ze eigen ideeën combineren met
technologieën van buitenuit. En dat steken ze dan in een mooi design
gecombineerd met simpel te gebruiken software. Het idee van de iPod
werd zo aangedragen door iemand van buiten Apple.
2.
Simpel
De iPod was niet de eerste MP3-speler. Maar wel de eerste die zorgde
dat het opladen en beheren van jouw duizenden liedjes met één duim
kon. Voor de meeste smartphones moet je zelf behoorlijk smart zijn.
De iPhone kan iedereen bedienen.
3.
Niet altijd luisteren naar de markt
De markt weet niet altijd wat ze wil. Apple negeert daarom vaak de
huidige markt. De iPod werd bij de lancering uitgelachen. Maar Jobs
bleef erin geloven. Je kan hem nu geen ongelijk geven
4. Wijselijk falen
De Macintosch komt voort uit de Lisa, een flop uit het verleden van
Apple. De iPhone was een gevolg van de mislukte Apple muziek-GSM. De
laatste computers van Apple draaien op NEXT-technologie. Een bedrijf
opgericht door Jobs, dat weinig succes had en dan werd opgekocht
door Apple. Apple leerde van de fouten en deed er iets mee.
Open voor business: open –source – inspiratie voor Innovatie.
Jaap Bloem,
Menno van Doorn
Innovatie is de motor van de economie, van welvaart en vooruitgang.
In deze tijd van computers, internet en steeds slimmere software
komt de inspiratie voor vernieuwing van alle kanten op ons af.
Organisaties
ontkomen er niet aan om zich steeds meer open te stellen voor nieuwe
businesskansen.
Dit betekent
met name dat ideeën doelbewust moeten worden 'opgewerkt' uit een
intensief contact met de buitenwereld: met partners,
kennisinstituten, concurrenten en individuen.
Expertgebruikers spelen
tegenwoordig een prominente rol in deze dynamiek.
Dat was al zo bij open source
softwareontwikkeling en deze trend is nu definitief ingezet in
andere economische sectoren.
Hidden In Plain Sight.
Erich
Joachimsthaler
Erick Joachimstaler, schopt een aantal heilige huisjes van marketing
en innovatie omver in zijn nieuwe boek.
Uit een
interview
met Erick haal ik drie aardige schoppen:
1. Bedrijven zijn
blind en zien de kansen in hun omgeving niet.
2. Het gaat in deze economie
niet meer om het vervullen van behoeften.
3. Het gaat in deze economie
niet meer om het creeeren van onderscheid ten opzichte van je
concurrenten.
Interessante gedachten, toch.
Lees dus vooral het interview!
Hieronder vast een voorschotje op
de blindheid van bedrijven.
Die heeft vier oorzaken, aldus de auteur.
|
7.
Wat @ Creazyweb
|
Voor een nieuw
geheim project
zoekt Spaze vzw
vrijwilligers vanaf 16 jaar met creatieve honger.
Spaze garandeert dat het geen clandestiene of gevaarlijke operatie
is. Strikte geheimhouding is vereist. Op het eind van de zomer komt
Spaze samen met jou naar buiten om het project voor te stellen.
Het zal je
verbazen... als je kan zwijgen.
Werk jij graag in
het geheim aan een totaal vernieuwend project? Durf dan langs te
gaan bij Spaze.
www.spaze.be
|