|
1.
Een nieuwe kijk op leren fietsen
|
Veel
kinderen leren fietsen met vallen en opstaan. Dankzij het
innovatieve ontwerp van de Shift-bike, hoeft leren fietsen niet
langer een pijnlijke ervaring te zijn. Bij stilstand is het eerder
een driewieler, bij snel rijden een tweewieler.
Ouders die hun kind vasthouden, kinderen met blauwe plekken en
schaafwonden ... het hoort bij het leren fietsen. Een nieuw
fietsontwerp van de Purdue universiteit, de binnenkort verkrijgbare
Shift-bike, maakt hier komaf mee. De Shift heeft twee 16-inch
achterwielen. Bij stilstand raken die elkaar aan de bovenkant,
terwijl ze op het wegdek ver van elkaar staan. Zo blijft de fiets
(de A-stand, als het ware een driewieler) rechtop staan.
De
balans neemt toe naarmate de snelheid toeneemt, dus bij het
wegfietsen kruipen de wielen aan de onderkant naar elkaar toe (de
V-stand, als het ware een tweewieler). Dit gebeurt met een door een
riem aangedreven mechanisme dat de wielen kantelt. Je start met de
wielen in de A-stand, die in een V-stand verandert naarmate de
snelheid toeneemt. Daalt de snelheid, dan keren de wielen terug naar
de A-stand.
Speelgoedfabrikanten toonden interesse voor een licentie op het
innovatieve en aantrekkelijk ogende concept. Men verwacht dat de
Shift de komende zomer in de winkels staat voor een prijs van om en
bij 85 euro.
|
2.
Creazy
House in de kijker
|
Welkom in de
fascinerende wereld van Creazy…
Welkom in de
fascinerende wereld van creativiteit…
...
Sommige mensen denken dan wel eens dat het hier gaat om mode,
reclame en media. Toch gaat creativiteit veel, veel verder...
Eigenlijk heeft iedereen binnen een onderneming rechtstreeks of
onrechtstreeks regelmatig te maken met creativiteit.
Als we
maar denken aan nieuwe producten, nieuwe concurrenten, nieuwe
behoeften, nieuwe markten, nieuwe procédés, enz...
Maar
ook openbare besturen hebben nood aan een verdere uitbouw van een
klantgerichte organisatie steunend op open communicatie,
participatie en creatief personeel.
We
laten U via onze website graag kennismaken met wie we zijn en
bijgevolg onze missie en visie.
Maar
ook laten we u graag kijken naar de diensten, de troeven en waarden
van onze onderneming.
|
3.
Komt de iCar eraan
|
Na
maandenlange geruchten geven het Amerikaanse computerconcern Apple
en de Duitse autofabrikant Volkswagen toe dat ze in gesprek zijn
over de bouw van een 'iCar': een nieuwe Volkswagen helemaal
volgebouwd met Apple-snufjes.
Volkwagen en Apple onderhouden al wel langer gesprekken, maar enkele
dagen geleden hebben ook topmannen Steve Jobs (Apple) en Martin
Winterkorn (VW) elkaar ontmoet.Volgens de woordvoerder van
Volkswagen zijn er genoeg ideeën, maar is er nog geen sprake van
concrete plannen.
Een
aantal 'believers' op het internet geloven dat die er wel zijn. Op
de website Cardomain stond al in april een
foto van een auto
op de parkeerplaats van het Apple-hoofdkwartier.
Volgens de site ging het om een prototype van de iCar.Met iCar zou
Apple een nieuw segment van consumentengoederen aanboren. Eerder
bracht het computerconcern al een mobiele telefoon (iPhone) en een
draagbare muziekspeler (iPod) uit.
Bron:
De Standaard en
Elsevier
|
4. Sample labs
|
Nieuwe trend in Japan: de sample labs. In deze 'staaltjeswinkels'
kunnen meisjes vanaf 15 jaar terecht voor gratis testers van
producten. Voor een abonnement van 11 dollar per jaar krijgen ze tot
vijf staaltjes per bezoek mee. Dieetnoedels, sleutelhangers,
gelaatscrèmes,... alles is 'te geef' in de sample labs.
Wie
af en toe een enquête invult, krijgt zelfs nog meer cadeautjes. De
sample labs zijn intussen zo'n succes geworden dat reserveren
verplicht is.
|
5. Fotoluminescent textiel met
langetermijneffect
|
Nieuwe pigmenten stellen de Belgische firma Imasol in staat
fotoluminescent textiel aan te bieden dat tot 12 uur lang
lichtgevend blijft.
Sommige stoffen hebben de eigenschap de stralingen van het zichtbare
of onzichtbare spectrum te absorberen en die weer uit te zenden in
de vorm van lichtstralen met langere golflengten in het zichtbare
spectrum, eerder dan die om te zetten in warmte-energie, zoals de
klassieke pigmenten. De lichtgevende pigmenten doen zich dus voor
als bronnen van licht en kleur.
De
textielsector verkent al enige tijd de fotoluminescente producten,
maar tot nu toe bleef het effect beperkt in de tijd. Het licht
“doofde” in het slechtste geval al na enkele minuten en in het
allerbeste geval na een of twee uren.
Creativiteit en Innovatie
Fons
Trompenaars, John Cleese
Innovatie is voor veel bedrijven van levensbelang om ook in de
toekomst succesvol te kunnen zijn. Creativiteit van medewerkers
staat aan de basis van deze innovatie, maar er is nog nauwelijks
literatuur die het verband tussen deze twee onderwerpen beschrijft.
Hoe
creëert u een innovatieve cultuur waarin individuele creativiteit de
ruimte krijgt en zelfs kan groeien? En hoe vertaalt u persoonlijke
ontwikkeling van mensen naar een team en de organisatie als geheel
zodat het bijdraagt aan de continuïteit van het bedrijf, de
vernieuwing van talent en de motivatie van alle medewerkers?
Met dit boek
wil Fons Trompenaars een leemte in de literatuur vullen. Hij doet
dat met medewerking van John Cleese. In drie delen worden
individuele creativiteit, team creativiteit en organisatie
creativiteit in hun samenhang met innovatie op toegankelijke wijze
beschreven. Belangrijke theorieën komen aan de orde en worden steeds
testjes, raadsels en cartoons geïllustreerd. Het geheel wordt
afgewisseld met commentaar van John Cleese en scènes uit Fawlty
Towers.
Harvard Business
Review on Innovation
Harvard Business
Review
De
hedendaagse omgeving waarin ondernemingen opereren verandert zo snel
en soms zo drastisch dat innovatie een belangrijk vermogen is voor
ondernemingen die willen overleven. In deze bundeling van Harvard
Business Review zijn de beste artikelen uit dit tijdschrift
opgenomen over innovatie. De lezer leest hoe ondernemingen nieuwe
markten kunnen ontdekken en hoe kan worden geleerd van de ervaringen
van 3M, beschouwd als een van de meest innovatieve ondernemingen ter
wereld.
Het
leren herkennen van een winnend idee is een vermogen dat van belang
is en dat wordt uitgewerkt in een artikel van Kim en Mauborgne). En
over de rol van experimenteren met nieuwe werkwijzen gaat een
artikel van Stefan Thomke. De artikelen die in de bundeling zijn
opgenomen, helpen de hedendaagse manager die het innovatief vermogen
van zijn onderneming wil vergroten.
|
7.
Wat @ Creazyweb
|
De laatste jaren is gebleken dat open innovatie steeds
belangrijker wordt, onder meer om snel in te kunnen springen
op veranderingen in de markt en om te concurrerend te kunnen
blijven ondanks de steeds korter wordende time – to - market.
Ook in het Nederlandse bedrijfsleven vindt er een
verschuiving plaats op dit vlak.
Dat
open innovatie tot concurrentievoordelen kan leiden voor de grote
multinationals behoeft geen twijfel.