|
1.
Kmo's beschermen intellectuele eigendom niet
|
Uit een bericht in
De Tijd blijkt dat amper één op de tien kmo's enige vorm van
bescherming geregeld heeft voor haar intellectueel eigendom.
Dat is erg weinig,
zeker als je bedenkt dat het in de helft van de gevallen om de
bescherming van een handelsnaam gaat.
Octrooien, die de
exploitatie van een uitvinding regelen, zijn verre van dagelijkse
kost in kmo's.
Daarom pleit Unizo
voor bewustmaking bij de kleinere ondernemingen. Een gratis scan van
het intellectuele eigendom, naar analogie met de innovatie-audits
die kmo's kunnen laten uitvoeren door het IWT, zou al een eerste
stap in de goede richting zijn. In Frankrijk bestaat zo'n audit, die
een halve dag in beslag neemt, al jaren.
Groot struikelblok
bij het aanvragen van een octrooi blijft natuurlijk de kostprijs. Al
is er wel een lichtpuntje: de opzoekingstaks die je betaalt wanneer
je een octrooi aanvraagt, daalt volgend jaar van 887 naar 300 euro.
Bovendien kan je ook
zonder een octrooi te nemen al wel een en ander veilig stellen. Voor
250 euro kan je voor 10 jaar een merk beschermen. Daarmee kan je je
handelsnaam, logo's, symbolen, productnamen, afkortingen, kleuren,
vormen, verpakkingen, slagzinnen, afbeeldingen en dergelijke
beschermen.
De muts van Kabouter
Plop, bijvoorbeeld, is een beschermd merk.
Voor
meer info over intellectuele eigendomsrechten, klik
hier
|
2.
De
Creaward 2007
|
De Creazy
Foundation reikt elk jaar een award uit onder de vorm van een
kunstwerk aan organisaties die creativiteit hoog in het vaandel
dragen.
|
De Creaward
Empowered by Creazy
|
De
Creazy Foundation wil Vlaanderen vertellen, dat u een
creatieve onderneming bent met oog voor de toekomst.
Want
weten uw klanten, uw leveranciers, en uw personeel dat u creatief en
toekomstgericht vooruitdenkt?
Kunt u
een betere garantie geven voor de toekomst dan actief vooruit te
kijken?
Iedere
organisatie die een creativiteitssessie heeft georganiseerd komt in
aanmerking ongeacht via Creazy.
De
Creaward wordt toegekend als u ons in een verslagje duidelijk
maakt dat de creativiteitssessie in uw organisatie getuigde van een
goede aanpak, een gebalanceerde mix van deelnemers, en vooral dat u
met de resultaten van de sessie ook effectief aan de slag gaat.
Profileer u als creatieve, toekomstgerichte ondernemer en
zend uw ingevulde webformulier in.
|
3.
Koffiekleurenwaaier
|
Alles is te verbeteren en soms op een heel simpele manier.
My
Cuppa Coffee heeft een nieuwe
koffiemok
met aan de binnenkant een kleurenwaaier met verschillende kleuren
bruin, zodat je precies kunt aangeven welke kleur jouw koffie dient
te hebben.
Ideaal voor kantoren waar nog koffie met de hand wordt gezet. Of om
je echtgeno(o)t(e) op te voeden.
PS:
In Engeland ook te gebruiken als my cuppa tea...
|
4. Bedrijfsblog: Zin of Onzin
|
Uit onderzoek
van het communicatiebureau Leads United blijkt dat maar zes procent
van de Belgische ondernemingen blogs als communicatiemiddel
gebruikt.
Van de 70
ondervraagde communicatieverantwoordelijken zag zelfs 56 procent het
nut van een bedrijfsblog niet in. Wat is dat toch met weblogs in
België?
In opdracht
van Flanders DC maakte Trendwolves een filmpje over het wie, wat,
waar, hoe en vooral waarom van een
bedrijfsblog.
|
5. Gamevertising
|
Gamevertising zit in de lift. Deze vorm van interactieve online
reclame betrekt de consument op een intensieve manier bij het merk
of product. Meestal neemt gamevertising de vorm aan van een
eenvoudig computerspelletje waarmee wat te winnen valt.
Bedoeling van
dit soort marketing is een viraal effect: mensen spelen het spel en
sturen het door naar kennissen en vrienden. Zo leert een groeiend
publiek je product kennen en verzamel jij een hoop nieuwe contacten.
Vaak gaat men er ten onrechte van uit dat
gamevertising erg duur is.
Brand-ID
Wil Michels,
Ineke Huyskens
Hoe
creëert u een merk dat echt inspireert? Zo'n merk waarvan kopers
eigenlijk meer fan dan klant zijn? Dát is de uitdaging die in 'Brand-id'
centraal staat...
Die uitdaging begint met een verlangen naar verandering, en dat
verlangen staat aan de wieg van een creatief proces: openstaan voor
nieuwe ideeën, het vanzelfsprekende ter discussie stellen,
inspiratie uit uw omgeving halen... Maar hoe doet u dat nu in de
praktijk? Hoe komt u los van die vastgeroeste denkpatronen? Hoe
bouwt u dat inspirerende merk en creëert u echte merkbeleving?
De antwoorden
op deze vragen vindt u in 'Brand-id'. Een prachtig inspiratieboek
voor creatief denken én een praktijkboek voor merkdenken, waarin de
auteurs u daadwerkelijk aan het werk zetten. Stap voor stap
doorloopt u de fasen van het creatieve proces. Het boek staat vol
creatieve technieken om een merk verder te ontwikkelen. Het
resultaat is een Creatief merkdocument®: een handvat voor een
razendsnelle en verrassende merkverkenning.
Reaching Your Goals
Through Innovation
Elearn training
company
Ontbreekt het u aan ideeën en inspiratie of wilt u gewoon anders
gaan werken? 'Reaching Your Goals Through Innovation' brengt het
beste in u naar boven. Het boek is praktisch en goed gestructureerd
om een diepgaande behandeling van het onderwerp te bieden.
|
7.
Wat @ Creazyweb
|
Duizenden
ideeën in een grote non-profit database. |