Creazy 

Groenstraat 74 A

3020 Herent (Veltem-Beisem)

België / Belgique

Info:

 LinkedIn  Facebook  Twitter

 
 

 

1. Vliegtuig geneest zichzelf

  

Als je in je vinger snijdt, herstelt je lichaam vrij snel het wondje. Dit genezingsproces inspireerde de onderzoekers van de Engineering and Sciences Research Council tot de ontwikkeling van een composietmateriaal dat kunsthars 'bloedt' wanneer het beschadigd of overbelast wordt. Deze kunsthars vult barstjes en spleetjes die zich aan de buitenzijde van het vliegtuig ontwikkelen als gevolg van veroudering.

 

De epoxy kunsthars heeft een andere kleur, zodat onderhoudstechnici de beschadigingen snel opmerken en definitief kunnen herstellen. Volgens lucht- en ruimtevaartprofessor Ian Bond is dit nog maar het begin. Er wordt hard gewerkt aan een proces dat in alle delen -en dus niet enkel de buitenzijde- van het vliegtuig werkt, zoals een uitgebreid cardio-vasculair systeem.

Bronnen: Wired, PSFK

 

2. Hoe werken wij?

 

Creazy start met een open gesprek, door enkele vragen gaan we samen op zoek naar de behoeften van de organisatie.

 

Vervolgens bekijken we bij Creazy welke diensten het beste in aanmerking komen.

 

Daarna formuleren we verschillende opties die we samen bespreken.

 

We passen indien nodig onze opties aan.

 

Daarna formuleren we onze aangepaste optie die we samen bespreken, we koppelen hieraan een voorstel qua doorlooptijd en prijs.

 

Als laatste stap overlopen we de praktische zaken en afspraken voor een goede start.

 

3. Eigen voorwerpen vervaardigen

 

Misschien vervaardigt iedereen binnenkort zijn eigen voorwerpen. We geven een overzicht van enkele al beschikbare oplossingen.

 

We bevinden ons volop in het participatietijdperk : nu al participeert iedereen in digitale creatie: beelden, foto’s, blogs, muziek …Morgen creëert iedereen misschien fysieke goederen, voor zichzelf of voor een ander. Tot voor kort waren er nog maar weinig voorbeelden van thuisfabricage. De reden daarvan moet worden gezocht in de complexiteit van de productietechnieken en de kostprijs ervan. Dankzij de technologieën inzake additieve fabricage, in lagen, liggen de "Make it yourself"-systemen tegenwoordig evenwel bijna binnen handbereik.

 

1. Ponoko is een Nieuw-Zeelandse site die door laseruitsnijding in een reeks van uit te kiezen materialen creaties realiseert op basis van bestanden die klanten zelf samenstelden. Vervolgens wordt die klanten de kans geboden hun creatie te commercialiseren vanop een pagina die foto’s, een beschrijving, de prijs enz. bevat. De verkoop verloopt rechtstreeks vanaf de site of via de ontwerper, die op die manier de mogelijkheid krijgt eindbewerkingen of assemblages uit te voeren.
De service is op het ogenblik uitsluitend in 2D beschikbaar, maar 3D wordt onderzocht.

 

2. Een groep Zweedse designers lanceerde Sketch Furniture voor de materialisering van objecten gecreëerd door louter bewegingen in de lucht. Die worden « gevangen » met Motion Capture en de daaruit resulterende 3D-voorwerpen worden gefabriceerd met behulp van een laserpoedersintermachine.

3. Fab Lab Bcn biedt in Barcelona digitale fabricage aan : waterstraal- of lasersnijden, 3D-drukken, minifreesmachine enz. Rondom die technologieën worden workshops georganiseerd, waarbij men zich toespitst op de creatie van voorwerpen vanuit multiplexplaten.

4. Techniline stelde op 28.03.08 al een 3D-printer voor ieders beurs voor : Desktop Factory brengt een 3D-printer tegen een lage prijs op de markt. Die is bestemd voor kleine ondernemingen, ingenieursbureaus, scholen, zelfstandigen en zelfs hobbyisten. De aangekondigde prijs bedraagt 5000 $.

5. Techniline stelde ook al (op 15.06.07) een rapid-manufacturingsysteem voor dat werd ontwikkeld door MIT om borden, kommen en kopjes in de keuken te fabriceren en die te recycleren en vervolgens te stockeren aan het eind van de maaltijd in de vorm van grondstof.

 

4. Valkuilen rond ondernemers in China

 

We vonden deze week in de Bizz-nieuwsbrief een aantal interessante tips voor ondernemers en bedrijven die zaken (willen) doen in China.

 

Patenten
- Laat technische patenten, ontwerppatenten, handelsmerken, logo's en internetdomeinnamen altijd ook in China registreren.
- Neem Chinese patenten altijd mee als u beurzen bezoekt. Als u een namaakproduct ziet, kan uw patent bedrijven genoeg schrik aanjagen om op te houden met kopiëren.
- Als uw product uit een aantal onderdelen bestaat, laat het dan bij voorkeur in verschillende fabrieken maken. Zo beschikt geen enkel bedrijf over het totale tekeningenpakket van het eindproduct.
- Stel documenten op waarin het personeel geheimhouding belooft, en beperk het aantal mensen dat toegang heeft tot hoogwaardige technische kennis.

 

Onderhandelingen
- Wees erop voorbereid dat contractuele afspraken voor Chinezen slechts gelden op het tijdstip van ondertekening. De onderhandelingen beginnen voor hen pas op het moment dat ze hun handtekening zetten.
- Geef u rekenschap van de Chinese gewoonte om vanaf het begin van de onderhandelingen steeds weer nieuwe redenen te vinden om de afgesproken prijs te verhogen.
- Waag u zeker niet aan smeergeld. Omkopen biedt geen enkele zekerheid.
- Regionale wetten en regels kunnen verschillen van de nationale wetten, maar de nationale wetgeving krijgt altijd voorrang.

 

5. Creativiteit doet economie groeien


Een spontane vreugdekreet ontsnapte ons toen we gisteren, 5 juni, de brievenbus openden. De kwaliteitskrant van Vlaanderen kopt op zijn één dat creativiteit de economie doet groeien. En ze hebben er hun allergrootste ‘font’ voor uit de kast gehaald. Voor een organisatie die sinds 2004 Vlaanderen tracht te overtuigen van de noodzaak van creativiteit, is dit natuurlijk een godsgeschenk. Leden van onze raad van bestuur, partners in onze projecten, ja zelfs enkele van onze moeders stuurden ons enthousiaste mailtjes. Alsof we het artikel zelf geschreven hadden.

 

In 2004 werd Patricia Ceysens nog met een sceptische blik bekeken door pers en collega’s toen ze Flanders District of Creativity oprichtte. Ondertussen blijkt dat de visie om in te zetten op creativiteit de juiste is. Het aantal jobs in de creatieve industrie steeg met 26% tussen 1995-2003, zo bleek uit onze studie rond de creatieve industrie in Vlaanderen. Dat is anderhalve keer zo snel als in de rest van de economie. Het feit dat een gezin in 2004 voor elke 100 euro, 10 euro uitgaf aan producten uit die creatieve industrie is daar natuurlijk niet vreemd aan. Ter vergelijking, in datzelfde jaar spendeerden de gezinnen 15  van elke 100 euro van het gezinsbudget aan voeding.

 

En toch twee kanttekeningen bij het artikel.

 

Ten eerste met betrekking tot onze negende plaats op de wereldranglijst van exporteurs van creativiteit. Zoals het artikel aangeeft, danken we die hoge score aan onze weelderige textielsector. Vraag is echter hoe lang deze sector - die sterk te lijden heeft onder de globalisering- nog weelderig blijft. Gezien de inkrimping de laatste 30 jaar, willen we niet meteen op tafel dansen. Akkoord, Vlaanderen heeft met Cultuurinvest wereldwijd hoge ogen gescoord. De modescène in Antwerpen is bekend over de hele planeet en Kortrijk timmert hard aan de weg om een internationaal designcentrum van formaat te worden. Maar toch. In 2006 berekenden we dat groei in werkgelegenheid in de creatieve industrie in Nederland dubbel zo hoog was dan die in Vlaanderen en Brussel samen. Andere regio’s lijken ook veel verder te staan.

 

We komen, samen met heel wat mooi volk uit de Vlaamse administratieve top, net terug van een ‘steel-met-je-ogen’ missie uit Baden-Württemberg. Zij lieten zien hoe zij rond de creatieve industrie werken. In Ludwigsburg heeft men op 12 jaar tijd uit niets een hele filmindustrie opgebouwd. De in 1995 opgerichte Film Academy en de daaraan gelinkte Film und Medien Site zag meer dan 200 bedrijven rond televisie en film ontstaan. Dit alles dankzij de steun van de stad en de regionale overheid. In Mannheim werd een Popacademy opgericht waar ze jaarlijks meer dan 500 studenten moeten weigeren. Meer dan 60 bedrijven uit de muzieksector vestigden zich ondertussen in de stad. Verwezenlijkingen die bij de Vlaamse secretaris-generaal van Cultuur grote bewondering uitlokte. Er is nog werk aan de winkel.

 

Tweede kanttekening. Ditmaal bij de kop van het artikel ‘Creativiteit doet economie groeien’. Creativiteit is echt meer dan de creatieve industrie. Een maatschappij kan en zal nooit draaien op enkel architecten, fluitisten, designers of Jan Fabres. De meer traditionele sectoren dragen nog steeds het grootste stuk van onze economie. En hier krijgen we klappen. Als meest open economie ter wereld vormt de globalisering een bedreiging voor onze concurrentiekracht. Maar tegelijkertijd ook fantastische opportuniteit. Mits de nodige creativiteit in hun producten, diensten, marketing of business model zijn onze bedrijven beter bewapend om de mondiale concurrentie aan te gaan dan wie ook. Maar dan moeten we die bedrijven overtuigen om evenveel te investeren in creativiteit en innovatie dan ze nu doen in bijvoorbeeld kwaliteitsmanagement. Het structureel zoeken en beheren van nieuwe ideeën is de kwaliteit van uw toekomst beheren. Koekjesfabriek, industriële wever of verzekeringskantoor, iedereen heeft baat bij een meer professionele aanpak van creativiteit. Creativiteit doet immers de hele economie groeien.

 

Niettemin lopen we nog enkele dagen op wolken na dit artikel. We durven hopen dat Flanders DC heeft bijgedragen aan de erkenning dat het onzer aller creativiteit zal zijn die Vlaanderen als sterke regio in de wereld zal zetten. 

 

6. Wat in de Creazybib

 

Van trends naar brands

Hilde Roothart, Wim van der Pol

Een fundament voor een nieuw vakgebied, dat is wat Hilde Roothart en Wim van der Pol voor ogen hadden bij het beschrijven van een methode om trend en brand management met elkaar te integreren. Geen mistige voorspellingen en ook geen inventarisatie van merkenmodellen, maar nieuwe inzichten over de relatie tussen trendonderzoek en merkenbeleid.

Aan de hand van Futuring, het ontwikkelen van een visie op de toekomst, en Domaining, het structureren van een merkenportfolio, wordt uiteengezet hoe organisaties kunnen inspelen op ontwikkelingen, en merken onderling op elkaar af kunnen stemmen. De integratie van trend- en merkenbeleid staat in dit boek voorop. Het combineert analytische methodes voor onderzoek naar trends en merken met visuele ideeën en inspiratie voor visieontwikkeling en het opbouwen van merkrelaties. Organisaties hoeven trends niet langer als oppervlakkige verschijnselen of als bedreigingen te beschouwen. En merken hoeven niet ten onder te gaan door de invloed van veranderingen en ontwikkelingen maar kunnen ze meegroeien en meebewegen.

 


Gids voor persoonlijk ondernemen en innovatie

Thomas Thijssen

Steeds meer mensen ontdekken dat ondernemerschap niet alleen is weggelegd voor de 'happy few' maar voor iedereen. Dit boek wil helpen duidelijk te maken hoe iedereen, u en ik, zijn of haar ondernemende talent kan leren herkennen en praktisch kan toepassen - ongeacht de gegeven omstandigheden - teneinde het eigen leven de gewenste inhoud te geven. Persoonlijk ondernemen wordt verklaard aan de hand van een reisbeschrijving in drie etappes:


- Kansen zien voor uzelf in de wereld om u heen.
- Kansen benutten door de inzet van uw persoonlijk en ondernemend vermogen.
- Waardecreatie door te bouwen aan persoonlijke waarde, sociale waarde en economische waarde.

 

De 'Gids voor persoonlijk ondernemen en innovatie' is er voor iedereen die zijn ondernemende kwaliteiten wil ontplooien, onafhankelijk van leeftijd of maatschappelijke positie. Persoonlijk ondernemen is mogelijk in alle fasen van het leven: als student, als medewerker, als manager, als zelfstandig ondernemer en tenslotte tijdens de 'derde levensfase'. Het is immers heel wel mogelijk om waarde te creëren, als u kansen wilt zien die bij u passen en deze kansen ook benut.

 

7. Wat @ Creazyweb

 

Gespecialiseerd bureau in insights & trends. Erg veel links naar actuele trends.

 

 

Nieuwsbox

Mogen we u ook uitnodigen om een kijkje te gaan nemen naar de verschillende seminaries...  hier
Neus eens in onze leeshoek waar er ruimte is voor artikels, boeken en verschillende studies... hier

Creazyne is een inspiratie - service en bevat een selectie van inspirerende artikelen, theorieën, trends, praktijken en technieken...
hier
We zijn continu op zoek naar extra deelnemers voor zijn workshops en brainstormsessies bij zijn klanten een extra toegevoegde waarde te geven...
Daarom nodigen we u graag uit om u gratis in te schrijven in onze CreazyBox...
hier
We bieden u gratis de ruimte om een innovatie - audit te laten uitvoeren door een onafhankelijke organisatie nl. het innovatiecentrum in uw regio... hier
We willen u uitnodigen om een kijkje te gaan nemen naar onze Creazy Foundation zodat u ook kan vaststellen dat ons hart verder gaat... hier
Haal de Creaward naar uw organisatie... hier

Copyright © 2011 VTR-webdesign  |  Contact Us