Creazy 

Groenstraat 74 A

3020 Herent (Veltem-Beisem)

België / Belgique

Info:

 LinkedIn  Facebook  Twitter

 
 

 

1. Speelgoedkeuze onthult aangeboren talenten

 

Wilde je als kind een tweede Maradona worden? Dit wijst erop dat je een teamplayer bent en kregelig wordt van strakke controle. Of was je eerder het stille type dat uren zoet was met Lego of Mecano? Dan ben je in de wieg gelegd om praktische problemen op te lossen. Volgens Danielle Krekels onthult je speelgoedkeuze je aangeboren talenten.

 

Danielle Krekels doet al jaren selecties voor haar selectiebureau Alprocor. Tijdens de duizenden sollicitatiegesprekken hoorde ze vaak deze motivatie: ''Ik deed dat ook al graag als kind!'' Ze raakte gefascineerd door het thema 'spelen' en vroeg haar kandidaten stelselmatig welke spelletjes ze als kind graag deden. Danielle: "Zo ontdekte ik dat je speelgoedkeuze iets verklapt over je 'kerntalenten'. Dat zijn de dingen die je van nature graag doet. Je aanleg."

Op basis van haar inzichten, bedacht Krekels de 'kerntalentmethode' voor selectiegesprekken. Ze schreef er een boek over en gebruikt de methode ook zelf bij Alprocor. Ze vertelt: "De kandidaten vullen thuis een vragenlijst in waarin ze beschrijven waar ze als kind (4-12 jaar) het liefst mee speelden. Je kan veel uit de speelgoedkeuze afleiden omdat kinderen echt zelf kiezen. Je kan hen niet sturen. Ik kan daar als ouder over meespreken: hoeveel verantwoord speelgoed je ook koopt, als je dochter Barbie in haar armen sluit, kan je hen niet meer scheiden."

 

Tijdens het sollicitatiegesprek overloopt Krekels de vragenlijst met de kandidaat. Ze verduidelijkt: "Ik maak een analyse van de kerntalenten (meestal zijn het er 6 à 9) en bespreek die. Daarnaast bekijk ik welke twee talenten de sterkste zijn en of die voldoende aan bod komen in de job. Scoor je bijvoorbeeld hoog op het kerntalent creativiteit en wil je als productieplanner aan de slag? Dan zeg ik nee, ook al heb je de competenties en kan je de functie perfect uitoefenen. Een productieplanner werkt binnen een strak kader en dat sluit niet aan bij je creatieve aard."

 

Waarom moet een job per se beantwoorden aan je ware aard? Krekels: "Ik vergelijk het met een ei. Iedereen heeft een dik ei in z'n buik dat eruit moet. Als je dat ei niet kan of mag leggen, krijg je buikpijn en raak je gefrustreerd. Je moet dus een job vinden waarin je je ei kwijt kan, waarin je talenten tot uiting komen. En er is nog een reden: je kan alleen maar schitteren als je talent aangesproken wordt. Ook al heb je de nodige competenties voor een job, als je je ziel er niet in kan leggen, blijf je altijd middelmaat."

Zo'n analyse van je kerntalenten is ingewikkeld en genuanceerd. Om je toch een voorsmaakje te geven: enkele voorbeelden van de relatie tussen speelgoed en talent.

  • Was je verslaafd aan Lego, K'nex of Mecano? Dan ben je 'toegepast creatief': het oplossen van praktische problemen ligt je en je hebt oog voor detail.
  • Verslond je boeken? Dan heb je wellicht een brede interesse, kan je je goed concentreren en vind je het niet moeilijk om zelfstandig te werken. Was je dol op voetbal? Dit wijst erop dat je actief en sociaal bent, maar ruimte nodig hebt. Overdreven controle maakt je kregelig.
  • Waren je poppen je liefste schatten? Dan heb je waarschijnlijk verantwoordelijkheidszin en kan je goed organiseren. Delegeren gaat je minder gemakkelijk af.
  • Speelde je graag schooltje? Dit suggereert dat je goed bent in 'informatieoverdracht'. Je spreekt graag mensen toe, kan om met autoriteit, maar wil wel vaak je gelijk halen.
  • Waren schaak, Stratego, Risk of Monopoly je lievelingsspelletjes? Dit duidt op strategisch inzicht. Je denkt vooruit en kan de gevolgen op termijn inschatten. Je hebt een sterke territoriumdrift.
  • Was je gelukkig als je rolschaatste of fietste? Dan heb je vermoedelijk veel doorzettingsvermogen.

Bron: VDAB Magezine

 

2. Diensten die deuren blijven openen

 

Het is Creazy gelukt creativiteit onder de knie te krijgen door tegelijkertijd uit te gaan van het scheppend vermogen van elk individu en van groepen en van de nauwgezette en serene aanpak bij het managementbeheer van industrieprocessen die bijdragen en leiden tot creativiteit binnen een bedrijf.

 

Dankzij de aanwezige knowhow en een polyvalente organisatie kan Creazy voor elke denkbare problematiek een aangepast voorstel "op maat" ontwerpen, analyseren, uitvoeren en rapporteren.

 

Creazy werkt resultaatgericht volgens gradaties: creatief veld, idee piste, ruw idee, fijn gesteld idee en uitgewerkt idee.

 

3. Een thermochroompigment in een vaatwasser

 

 

Electrolux stelt een handvat van een vaatwaskorf voor dat van kleur verandert zodra het vaatwerk niet meer te warm is om te worden vastgenomen.

In een afwasmachine kunnen aan het eind van de afwas en tijdens het drogen borden en bestek zeer warm zijn en zelfs te warm om te worden vastgenomen. De gebruiker moet dan wachten tot ze zijn afgekoeld.

In het beste geval is het mogelijk in het toestel een thermokoppel in te bouwen dat de temperatuur nauwkeurig meet en de gebruiker waarschuwt als het vaatwerk nog te warm is om uit de vaatwasser te worden gehaald. In de praktijk is die oplossing te duur aangezien het thermokoppel moet worden vergezeld van een volledige elektronische schakeling.

Electrolux stelt een eenvoudig, snelwerkend, intuïtief en goedkoop warmte-indicatiesysteem voor dat binnenin de vaatwasser wordt aangebracht. Het komt hierop neer: Een plastic onderdeel – over het algemeen van polypropyleen - wordt in een vorm gegoten, bijvoorbeeld het handvat van een korf, en daaraan wordt een thermochroom pigment toegevoegd.


Dergelijke pigmenten, die van gekleurd overgaan in kleurloos vanaf een bepaalde temperatuursdrempel worden al aangewend in zuigflessen, bierflesjes of speelgoed. De kleurverandering is omkeerbaar en kan eindeloos worden herhaald.

Alle kleuren kunnen worden gekozen. Aangezien rood over het algemeen de kleur van gevaar is, stelt Electrolux voor om twee pigmenten in de formulering te vermengen, een rood standaardpigment en een blauw thermochroom pigment. Bij omgevingstemperatuur zijn de beide pigmenten zichtbaar en is de kleur paarsachtig. Boven een drempel vastgelegd op 45°C, verliest het thermochroom pigment zijn kleur en slaat het handvat rood uit.

4. Chemisch DNA: wondermiddel tegen diefstal

 

In het Nederlandse Venray wordt volop geëxperimenteerd met chemisch DNA. Kostbare en waardevolle voorwerpen worden met een substantie ingesmeerd, en die bevat een unieke code.

Zo'n 2000 inwoners van een door inbraken geplaagde wijk kregen de afgelopen dagen de politie over de vloer. Doel van de actie: waardevolle spullen la laptops, camera's en auto's markeren met SelectaDNA, een merk van chemisch DNA.

SelectaDNA is een kleurloze vloeistof met unieke samenstelling, die oplicht onder ultravioletlicht. De samenstelling wordt geregistreerd en het voorwerp in kwestie krijgt een sticker die waarschuwt voor een beveiliging met chemisch DNA.  Doordat de vloeistof zich in kieren en kleine openingen op het voorwerp vastzet, is ze praktisch niet te verwijderen.

Dankzij deze beveiligingstechniek worden er niet enkel minder goederen gestolen, de politie kan ook gemakkelijker gestolen geoderen aan de rechtmatige eigenaar terugbezorgen. Volgens producent SelectaDNA is in de Londense week Greenwich het aantal diefstallen en inbraken met 85 % gedaald sinds de techniek op grote schaal werd ingevoerd.

Bron: De Morgen

 

5. INNOVIX: innovatiemanagement game


 

Op 19 juni om 19u presenteert het Flanders DC Kenniscentrum het splinternieuwe innovatiemanagement game INNOVIX, ontwikkeld door prof. dr. Marc Buelens. INNOVIX helpt de deelnemers om inzichten en vaardigheden rond het management van een innovatieve organisatie te verwerven of uit te diepen.

Tijdens de Creativity Talk zal niet enkel een demonstratie gegeven worden, maar zal het publiek de simulatie ook zelf kunnen uittesten. Schrijf je snel gratis in op www.creativitytalks.be. Zowel studenten, ondernemers als managers zijn welkom. Laat de innovatieve ideeën maar komen!

 

6. Wat in de Creazybib

 

Het Innovatieboek

Paul van der Voort

Steeds sneller volgen de veranderingen in onze maatschappij elkaar op. Om te kunnen voortbestaan, moeten organisaties mee veranderen. Niet stapsgewijs, maar in grote sprongen. Meer dan tachtig procent van de producten die we over tien jaar zullen kopen, is nu nog niet op de markt. Het succes van organisaties hangt dus in toenemende mate af van succesvolle innovaties.

'Het innovatieboek' is een praktijkgericht handboek voor managers die innovatieprocessen in hun organisatie willen stimuleren en begeleiden. Hoe komt u van droom (ideevorming) tot daad (implementatie)? Hoe geeft u leiding aan innovatie - van innovatieproject tot innoverend bedrijf? Dit boek laat zien welke strategieën u kunt gebruiken, wat er van uw medewerkers wordt verwacht en hoe u uw netwerk kunt benutten om tot succesvolle vernieuwing te komen. Of het nu een nieuw product is, een verbetering van het bedrijfsproces of het bereiken van nieuwe markten, innoveren is overleven. Want het zijn niet degenen die het sterkst of het snelst zijn die uiteindelijk overleven, maar degenen die zich het best aanpassen aan nieuwe omstandigheden.

  


Inside the Tornado

Geoffrey Moore

Miljardenomzetten van populaire producten lijken uit het niets te ontstaan. Als het uw producten zijn, is dat een felicitatie waard en is het motto: verkopen en leveren die handel! U bent er in geslaagd uw product geaccepteerd te krijgen door de markt en het bevindt zich nu in de tornado. Met enorme snelheid worden producten die een standaard worden de markt ingeslingerd en dit proces houdt pas op als de aanvoer stokt.

Een waarschuwing is echter op zijn plaats. De productlevenscycli worden namelijk steeds korter en het is dan ook van levensbelang dat ondernemingen met succesvolle producten de ontwikkeling van nieuwe producten op peil houden. Als markten veranderen worden de vaardigheden die een onderneming succesvol hebben gemaakt waardeloos en moeten ze worden vervangen door andere. Binnen de tornado moet dus hard gewerkt worden om nieuwe producten via de wervelwinden van de tornado op de markt te verspreiden.

Aan de hand van ervaringen met ondernemingen waar technologie een belangrijke stuwfactor is bij het creëren van nieuwe producten, laat Geoffrey Moore zien hoe ondernemingen het ontwikkelingsproces op gang kunnen houden en keer op keer succesvolle producten geaccepteerd te laten krijgen door de markt.

 

7. Wat @ Creazyweb

 

 

Vele Amerikaanse checklists how to grow your business.

 

Nieuwsbox

Mogen we u ook uitnodigen om een kijkje te gaan nemen naar de verschillende seminaries...  hier
Neus eens in onze leeshoek waar er ruimte is voor artikels, boeken en verschillende studies... hier

Creazyne is een inspiratie - service en bevat een selectie van inspirerende artikelen, theorieën, trends, praktijken en technieken...
hier
We zijn continu op zoek naar extra deelnemers voor zijn workshops en brainstormsessies bij zijn klanten een extra toegevoegde waarde te geven...
Daarom nodigen we u graag uit om u gratis in te schrijven in onze CreazyBox...
hier
We bieden u gratis de ruimte om een innovatie - audit te laten uitvoeren door een onafhankelijke organisatie nl. het innovatiecentrum in uw regio... hier
We willen u uitnodigen om een kijkje te gaan nemen naar onze Creazy Foundation zodat u ook kan vaststellen dat ons hart verder gaat... hier
Haal de Creaward naar uw organisatie... hier

Copyright © 2011 VTR-webdesign  |  Contact Us