|
1.
Maak je bedrijf creatief
|
Creativiteit wordt steeds meer een must voor bedrijven. Maar hoe
maak je van jouw organisatie een creatieve organisatie?
Wat
kan je als leidinggevende ondernemen om een innovatiecultuur te
creëren?
Uit
de studie 'Het innovatieproces in grote bedrijven en KMO's' van het
Flanders DC Kenniscentrum haalden Vlerick onderzoekers Geert Devos,
Mieke Van De Woestyne, en prof. Herman Van den Broeck 9 tips.
-
1.
Definieer creativiteit en innovatie
2. Ken je
organisatie
3. Kies
voor een coherent beloningsbeleid
4. Pas je
human resources- beleid aan innovatie aan
5.
Technologische innovatie vraagt organisatorische innovatie
6. Zoek
een goed evenwicht tussen flexibiliteit en controle
7. Hou
het proces eenvoudig
8. Beslis
zonder in de val te trappen
9. Betrek
je mensen bij het proces
|
2.
Creazy
House kijkt naar 2008
|
We mogen het
natuurlijk niet vergeten vanwege het hele Creazy House team wensen
wij u, uw team, uw organisatie een Creatisch 2008 toe, waar
voldoende ruimte en tijd wordt geschonken aan creativiteit en
innovatie…
|
3.
In Finland krijgen kinderen creativiteit en toekomstdenken
op
|
"En
in Vlaanderen worden ze schoolmoe." Kaat L. Exterbille brengt
enkele sterke uitspraken over de toekomst van werken in
VokaTribune van december.
"Out
of the box - denken wordt wel veel geclaimd, maar zelden echt
beleefd" is er nog zo eentje.
Andere zaken die aan bod komen: meer tijdelijk projectwerk; mensen
zullen nog meer levenskwaliteit boven consumptiestijging verkiezen;
meer en meer 'intangibles' zullen in de waardering van een bedrijf
worden opgenomen; werknemers streven naar een HR - pakket op maat;
|
4. Stoffen detecteren vanop afstand
|
Honden die worden afgericht om explosieven of drugs op te sporen,
moeten tot dicht bij de verdachte plek worden gebracht. Dat is
evenwel niet altijd mogelijk. Denk bijvoorbeeld maar aan zeer hoge
gebouwen of boten en auto’s die in beweging zijn.
Lockheed Corp. ontwikkelde een systeem dat vanop afstand detecteert.
Naar voorwerpen die een potentiële bedreiging vormen, zoals
bewegende doelen of op enige afstand gelegen structuren wordt een
projectiel geschoten dat sensoren bevat evenals een zender die de
gegevens van die sensoren ontvangt.
Het projectiel is een
polymeergel die een MEMS-systeem met een sensor (voor explosieven,
chemische of biochemische stoffen, stralingen, akoestische golven),
een batterij, een antenne, en een radiofrequentieverbinding bevat.
Indien het nodig is de verdachte zone exact te lokaliseren, kan
eveneens een GPS-systeem worden ingebouwd.
De gel wordt aangebracht in een kastje van PET dat er de gewenste
vorm aan geeft.
Het projectiel wordt "geschoten" op de verdachte structuur met
behulp van een klassiek geweer van het paintballtype
(met CO2) of met een aangepast wapen.
|
5. 2008 in acht trends
|
De volgende acht trends gaan het helemaal maken in
2008.
Status-sferen
Vroeger ontleenden mensen status aan het bezit van
exclusieve en merkproducten. Dat is veranderd met de komst van
meerdere statusdomeinen. Statussymbolen kunnen vluchtig zijn (zoveel
mogelijk ervaringen opdoen), je kan online status verwerven (veel
bezoekers op je blog, veel contacten op Facebook, ...), door je
milieuvriendelijk te gedragen of door te schenken aan goede doelen.
Premium-isatie
Steeds meer merken brengen premium-versies van hun
product op de markt. Porsche bracht recent een kinderbuggy uit,
water kan je drinken uit het exclusieve flesje 'Palace' van Evian en
op de nieuwe A3801 boek je toch gewoon een suite.
Snack-cultuur
Consumenten willen hun behoeften steeds meer hier en
nu bevredigen. Bedrijven spelen daar slim op in. Ketens als Zara en
H&M hebben snel wisselende, goedkope collecties, zodat elk seizoen
van garderobe wisselen mogelijk wordt. Procter & Gamble bracht Swash
uit, een lijn producten waarmee je kreuken, vlekken en geurtjes uit
je kleren krijgt, zonder ze te wassen.
Online
zuurstof
Het internet is onmisbaar geworden. Voor sommigen -
bij wijze van spreken- even onmisbaar als zuurstof. Het aantal
plekken waar je niet online kan, zal nog afnemen in 2008. Verwacht
worden: internetverbindingen op vliegtuigen, treinen en in de auto.
Eco-iconen
De eco-trend is niet nieuw. Maar de voorbije jaren is
hij geëvolueerd van eco-lelijk (duur, lelijk, slechte prestaties)
via eco-chick (even cool) tot eco-iconen (gedurfd design).
Voorbeeld is de FCX Clarity van Honda, herkenbaarder en een groter
statussymbool dan de Toyota Prius.
Merk-butlers
Stees meer merken helpen hun klanten op een
niet-opdringerige manier met het oplossen van een probleem of het
besparen van tijd. In Turkse winkelcentra kan je je baby verschonen
in een Evy Baby luierruimte en op het Lowlands-festival wast
Wrangler je vuile jeans en andere kledingstukken. Trendwatching.com
suggereert zelf een aantal acties in dei richting. Waarom plaatsen
banken bijvoorbeeld geen hightech kluisjes op het strand, zodat je
onbezonnen kan gaan zwemmen?
Maak-het-zelf
Een groeiend aantal consumenten creërt content op het
web via filmjes, foto's, blogs of muziek. Steeds vaker worden ze er
ook voor beloond. In een volgende fase zullen ze steeds vaker
virtuele producten creëren die worden omgezet in echte producten. De
Zweedse designgroep Front heeft bv
Sketch Furniture gelanceerd. Een tekening die je met een pen in
de lucht maakt, wordt omgezet in 3D. Vervolgens maakt een
3D-printer er een echt voorwerp
van.
Massa-mining
Massa-mining is het online mobiliseren van een grote groep mensen.
In mei van dit jaar ging bijvoorbeeld MyFootballclub van start. In
minder dan drie maanden tijd vond het 50.000 mensen die bereid waren
om 35 pond lidgeld te betalen om samen een voetbalclub aan te kopen
en te managen. Trendwatching verwacht ook dat men steeds vaker op
zoek zal gaan naar de ongeslepen diamant in de massa, bijvoorbeeld
door wedstrijden uit te schrijven.
Creating Breakthrough Products
Jonathan
Cagan, Craig Vogel
Veel
nieuwe producten draaien na hun introductie uit op een mislukking.
Sommige hebben succes en sommige zijn in staat markten te veranderen
of zelfs nieuwe markten te creëren. 'Creating Breakthrough Products'
gaat over het creëren van doorbraken met producten.
Op
basis van uitgebreid onderzoek naar mislukte en succesvolle
producten hebben Cagan en Vogel de belangrijkste factoren ontrafeld
die bepalend zijn voor succesvolle innovatie. Aan de basis van
moderne productontwikkeling staan tegenwoordig drie gebieden die in
beschouwing moeten worden genomen: toegevoegde waarde, merkenbeleid
en inspelen op wensen van de consument. Door deze drie dimensies
nauwlettend in de gaten te houden verandert productontwikkeling
volgens de auteurs van het creëren van toevalstreffers tot gerichte
inspanningen op weg naar succesvolle producten.
Managing Innovation
Joe Tidd, John
Bessant, Keith Pavitt
Managing Innovation biedt een compleet raamwerk voor het denken over
innovatie vanuit technologische, markt en organisationele
perspectieven, en het integreren van de laatste ontwikkelingen op
het gebied van het aansturen van innovatie.
|
7.
Wat @ Creazyweb
|
Vooraanstaand managementblad BusinessWeek over actueel
wereldwijd nieuws in het bedrijfsleven rond innovatie.
|