Boeken:

|
ZIEN
Hilde Roothart
Wie naar trends kijkt constateert dat trends elkaar
in een steeds sneller tempo opvolgen en dat er
oneindig veel verschillende trends zijn. Wie trends
ziet, weet dat sommige trends heel langzaam maar
ingrijpend ons leven veranderen en weet ook wat de
gevolgen van ontwikkelingen voor de toekomst zijn.
In 'Zien' geeft Hilde Roothart een beeld van de
manier waarop de maatschappij en de consument
veranderen. Daarnaast geeft zij aan op welke manier
bedrijven en organisaties kunnen inspelen op
ontwikkelingen en trends. In 'Zien' wordt duidelijk
wat de richting is die we opgaan en worden de keuzes
die we voor de toekomst moeten maken zichtbaar. Wie
dit boek heeft gelezen kan ophouden met het kijken
naar trends en beginnen met het creëren van zijn
eigen toekomst.
|
|

|
The design of things to come
Craig Vogel, Jonathan Cagan, Peter Boatwright
De beste bedrijven van tegenwoordig maken producten
en diensten die er goed uitzien, goed voelen en
klanten meer raken dan vroeger.
'The design of things to come' onthult wie dit tot
stand brengt en hoe.
Door middel van dit boek leert u hoe bedrijven de
sterkste behoeften van hun klanten identificeren en
hoe dit gebruikt wordt om producten te creëren.
Daarnaast worden de opmerkelijke uitvinders die voor
doorbraken zorgen in industrieën variërend van
keukens tot industriële robots en van sneakers tot
SUV's. Innovatie is niet alleen de beste manier om
winstgevend te blijven; op den duur is het de enige
manier om staande te blijven. Dit boek laat de
toekomst van innovatie zien. Of u nu manager,
ondernemer of consument bent; het zal confronterend
zijn. |
Creatief
denken
Koos Hafkamp
Organisaties
kunnen hun omzetgroei en concurrentievermogen verhogen door het
creëren van nieuwe (technologische) ontwikkelingen en
vindingrijkheid bij het oplossen van problemen. Dat levert nieuwe
producten en werkwijzen op waarmee zij in staat zijn zich van andere
organisaties te onderscheiden. Creatieve managers zijn in
organisaties dan ook onmisbaar. Maar wat is creativiteit? Hoe meet
en ontwikkelt u deze eigenschap? En hoe kunt u creatieve vermogens
van medewerkers aanspreken? Deze vragen staan centraal in 'Creatief
denken'.
Innovation
that Fits
Michael
Lord, Donald Debethizy, Jeffrey Wager
'Innoveer of ga ten onder'. Bedrijven hebben deze boodschap luid en
duidelijk gehoord, maar zij worstelen er nog steeds mee. 'Innovation
that Fits' laat zien wat werkt en wat niet werkt als u een
gefocuste, duurzame innovatiestrategie op wilt zetten die in uw
bedrijf past.

Managing, Innovation, Design and Creativity
Bettina von Stamm
Vernieuwing,
design en creativiteit vallen onder de meest gebruikte termen in
business tegenwoordig. Veel managers zijn het er mee eens dat
innovatie en creativiteit essentieel zijn voor het zeker stellen van
succes op de lange termijn, maar velen worstelen met het realiseren
van innovativiteit en creativiteit in de praktijk. Dit boek zorgt
voor meer inzicht in deze materie en helpt de lezer een duurzame en
innovatieve organisatie te creëren.
Innoveren
Theo Groen,
Jan Wouter Vasbinder, Erik van de Linde
Succesvol innoveren
vereist onderscheid en snelheid. Wie open staat voor de wereld
buiten de eigen organisatie, kan sneller en beter tot innovaties
komen. Kennis, technologie en ideeën, geld en slimme mensen zijn er
in overvloed. Om die goed te benutten, moeten bedrijven,
kennisinstellingen en overheden met elkaar samenwerken. Om goed te
kunnen samenwerken, moeten deze drie partijen de fundamentele
verschillen kennen die tussen hen bestaan.
'Innoveren' biedt u concepten, lessen en tips vanuit dit perspectief
van samenwerking. Het beschrijft de verschillende betekenissen die
kennis en innovatie hebben in de 'arena´s' van bedrijven, wetenschap
en overheid en geeft inzicht in hun verschillende belangen. Tien
actuele thema´s bieden u vele voorbeelden van gezamenlijk innoveren,
gekoppeld aan in de praktijk bewezen methoden om dat aan te pakken.
Het encyclopedische deel bevat bijna driehonderd vaktermen,
organisaties en verklaringen van veelgebruikte begrippen.

Innoveren in de
sociale sector
Harry Broekman
Meer dan ooit
betekent stilstand achteruitgang voor instellingen werkzaam in de
sociale sector. Klanten en subsidiënten stellen andere en steeds
hogere eisen aan de dienstverlening. Het tijdig en adequaat
vernieuwen van het aanbod is ene voorwaarde voorgroei en bloei van
de organisatie.
Dit boek behandelt systematisch de methoden en technieken om het
assortiment aan diensten up to date te houden. Nadruk wordt gelegd
op het actief verkennen van d e(veranderingen in) de omgeving en het
op maats snijden van een professioneel antwoord op gewijzigde wensen
en eisen van publiek en financier.
ER wordt een uitgebreid overzicht geboden van praktische
voorzieningen en diensten dichter bij elkaar te brengen.
Praktijkgevallen worden exemplarisch beschreven. De inbedding van
onderzoek en ontwikkeling binnen de reguliere arbeid van de
instelling wordt uitgelijnd. Niet alleen de creatieve kant van het
innoveren komt in het geboden instrumentarium aan bod, veel aandacht
gaat ook uit naar het coachen en organiseren van een daadwerkelijk
vernieuwingstraject.
Ervaringen opgedaan in aanpalende sectoren zoals het openbaar
bestuur (beleidsontwikkeling), de architectuur (projectontwikkeling)
en het bedrijfsleven (productinnovatie) worden vertaald en
toegesneden naar de eigen condities van het werk in de sociale
sector. Innoveren manifesteert zich daarbij in deze tekst niet
alleen als een noodzakelijke en dankbare opgave, maar vooral ook als
ene spannende en simulerende aangelegenheid.
Innovatief
ondernemen
Ronald
Mulder, Ritzo ten Cate
'Innovatief
ondernemen' gaat over ondernemen, als activiteit maar ook als
mentaliteit. Ondernemen is namelijk meer dan een eigen bedrijf
hebben. Een ondernemer is volgens de auteurs iemand die naar buiten
kijkt, kansen ziet, risico's overziet en tot actie overgaat. En dat
kan in een eigen bedrijf, maar ook binnen een bestaande organisatie
- profit of non-profit. Ondernemen is leuk en bovenal is het te
leren.
Dit
boek brengt de kunst van het ondernemen dichterbij. Met het
businessplan als leidraad ontwikkelt de lezer stap voor stap
ondernemerscompetenties. Na het lezen van het boek bent u ondernemer
of op zijn minst ondernemender. Het boek is geschreven voor
studenten in het hoger onderwijs die willen kennismaken met
ondernemerschap.
Het is ook
geschikt voor de toekomstige ondernemer.

Megatrends Nederland
Adjiedj Bakas
Wat voor kleding
dragen we over twintig jaar: naveltruitjes of burqa's? Wonen we
gezellig door elkaar of sluiten we ons allemaal op in ons eigen
blanke, zwarte, beige of brunette getto? Waarom heet West-Europa
over niet al te lange tijd Eurabia? Wat in vredesnaam is een
rfid-chip en wie zit er te wachten op domotica? Wie zijn onze
politieke leiders van de toekomst en waarom moeten we allemaal
Mandarijn-Chinees leren?
In
'Megatrends Nederland' richt Adjiedj Bakas zich op de toekomst van
Nederland en onze rol in de wereld. Een sterk veranderende wereld
met nieuwe supermachten en een voortdurende strijd tussen het westen
en moslimfundamentalisten. In die context ondergaat ook het kleine
Nederland diverse ingrijpende veranderingen. Niets om je druk over
te maken, als je maar op de juiste manier anticipeert. Visionair,
toekomstgericht, opgewekt, krachtig en met humor geschreven. Dit
boek biedt een ieder inzichten, ideeën en inspiratie om zijn of haar
leven, werk en leefstijl in te richten voor nieuwe tijden.
Webs
of Innovation
Alexander Loudon
'Webs of Innovation'
begint met een eenvoudige vraag: Hoe komt het dat zoveel bekende,
rijke en gevestigde ondernemingen problemen hebben met innovatie.
Het antwoord is dat lineaire innovatie haar beperkingen heeft. In
volwassen markten is lineaire innovatie wellicht een afdoende
oplossing. Maar om nieuwe mogelijkheden aan te boren in markten die
in opkomst zijn, is het voor ondernemingen noodzakelijk dat zij
zelfs snelle consumenten voor blijven. Dat vereist wel even wat
anders, namelijk innovatie door middel van netwerken.
Veel
ondernemingen zien zich gesteld voor de uitdaging netwerken te
vormen waarmee dergelijke innovatie gestimuleerd kan worden. 'Webs
of Innovation' helpt ondernemingen bij het opzetten van de juiste
structuren en investeringen in deze netwerken om op die wijze
innovatie te bevorderen.

Van
trends naar brands
Hilde
Roothart, Wim van der Pol
Een fundament voor
een nieuw vakgebied, dat is wat Hilde Roothart en Wim van der Pol
voor ogen hadden bij het beschrijven van een methode om trend en
brand management met elkaar te integreren. Geen mistige
voorspellingen en ook geen inventarisatie van merkenmodellen, maar
nieuwe inzichten over de relatie tussen trendonderzoek en
merkenbeleid.
Aan
de hand van Futuring, het ontwikkelen van een visie op de toekomst,
en Domaining, het structureren van een merkenportfolio, wordt
uiteengezet hoe organisaties kunnen inspelen op ontwikkelingen, en
merken onderling op elkaar af kunnen stemmen. De integratie van
trend- en merkenbeleid staat in dit boek voorop. Het combineert
analytische methodes voor onderzoek naar trends en merken met
visuele ideeën en inspiratie voor visieontwikkeling en het opbouwen
van merkrelaties. Organisaties hoeven trends niet langer als
oppervlakkige verschijnselen of als bedreigingen te beschouwen. En
merken hoeven niet ten onder te gaan door de invloed van
veranderingen en ontwikkelingen maar kunnen ze meegroeien en
meebewegen.
Gids
voor persoonlijk ondernemen en innovatie
Thomas Thijssen
Steeds meer mensen
ontdekken dat ondernemerschap niet alleen is weggelegd voor de
'happy few' maar voor iedereen. Dit boek wil helpen duidelijk te
maken hoe iedereen, u en ik, zijn of haar ondernemende talent kan
leren herkennen en praktisch kan toepassen - ongeacht de gegeven
omstandigheden - teneinde het eigen leven de gewenste inhoud te
geven. Persoonlijk ondernemen wordt verklaard aan de hand van een
reisbeschrijving in drie etappes:
- Kansen zien voor uzelf in de wereld om u heen.
- Kansen benutten door de inzet van uw persoonlijk en ondernemend
vermogen.
- Waardecreatie door te bouwen aan persoonlijke waarde, sociale
waarde en economische waarde.
De
'Gids voor persoonlijk ondernemen en innovatie' is er voor iedereen
die zijn ondernemende kwaliteiten wil ontplooien, onafhankelijk van
leeftijd of maatschappelijke positie. Persoonlijk ondernemen is
mogelijk in alle fasen van het leven: als student, als medewerker,
als manager, als zelfstandig ondernemer en tenslotte tijdens de
'derde levensfase'. Het is immers heel wel mogelijk om waarde te
creëren, als u kansen wilt zien die bij u passen en deze kansen ook
benut.

Het
Innovatieboek
Paul van
der Voort
Steeds sneller
volgen de veranderingen in onze maatschappij elkaar op. Om te kunnen
voortbestaan, moeten organisaties mee veranderen. Niet stapsgewijs,
maar in grote sprongen. Meer dan tachtig procent van de producten
die we over tien jaar zullen kopen, is nu nog niet op de markt. Het
succes van organisaties hangt dus in toenemende mate af van
succesvolle innovaties.
'Het
innovatieboek' is een praktijkgericht handboek voor managers die
innovatieprocessen in hun organisatie willen stimuleren en
begeleiden. Hoe komt u van droom (ideevorming) tot daad
(implementatie)? Hoe geeft u leiding aan innovatie - van
innovatieproject tot innoverend bedrijf? Dit boek laat zien welke
strategieën u kunt gebruiken, wat er van uw medewerkers wordt
verwacht en hoe u uw netwerk kunt benutten om tot succesvolle
vernieuwing te komen. Of het nu een nieuw product is, een
verbetering van het bedrijfsproces of het bereiken van nieuwe
markten, innoveren is overleven. Want het zijn niet degenen die het
sterkst of het snelst zijn die uiteindelijk overleven, maar degenen
die zich het best aanpassen aan nieuwe omstandigheden.
Inside
the Tornado
Geoffrey Moore
Miljardenomzetten
van populaire producten lijken uit het niets te ontstaan. Als het uw
producten zijn, is dat een felicitatie waard en is het motto:
verkopen en leveren die handel! U bent er in geslaagd uw product
geaccepteerd te krijgen door de markt en het bevindt zich nu in de
tornado. Met enorme snelheid worden producten die een standaard
worden de markt ingeslingerd en dit proces houdt pas op als de
aanvoer stokt.
Een waarschuwing is
echter op zijn plaats. De productlevenscycli worden namelijk steeds
korter en het is dan ook van levensbelang dat ondernemingen met
succesvolle producten de ontwikkeling van nieuwe producten op peil
houden. Als markten veranderen worden de vaardigheden die een
onderneming succesvol hebben gemaakt waardeloos en moeten ze worden
vervangen door andere. Binnen de tornado moet dus hard gewerkt
worden om nieuwe producten via de wervelwinden van de tornado op de
markt te verspreiden.
Aan
de hand van ervaringen met ondernemingen waar technologie een
belangrijke stuwfactor is bij het creëren van nieuwe producten, laat
Geoffrey Moore zien hoe ondernemingen het ontwikkelingsproces op
gang kunnen houden en keer op keer succesvolle producten
geaccepteerd te laten krijgen door de markt.

Trends
Tom
Peters, Martha Barletta
De sleutel tot
het succes van uw organisatie is hoe u reageert op opkomende trends,
en hoe u hun potentie benut. Creëer een strategische visie voor de
toekomst met de revolutionaire ideeën van Tom Peters en Martha
Barletta. Ontdek hoe marketing gericht op vrouwen 'de belangrijkste
trend ter wereld' is. Kom te weten hoe u de ouder wordende bevolking
aanspreekt
 Innovatie
door creativiteit
Hans Terhürne & Max van Leeuwen
Wat is dat
eigenlijk, creativiteit?' 'Geen idee, Is dat niet dat je iets nieuws
maakt?' 'Ja. En dat gebeurt nu juist door een knap samenspel tussen
fantasie en verstand.' Dit citaat uit 'De wereld van Sofie' geeft
precies aan waar dit boek een handreiking wil geven, namelijk het
laten samenwerken van fantasie en verstand door het gebruik van
verschillende creativiteitsmethodieken in een juist toegepast
proces. Hiertoe hebben de auteurs ruim 50 creativiteitsinstrumenten
geselecteerd die zij op een overzichtelijke en praktische wijze
behandelen. Met behulp van de instrumentselector kunt u bepalen welk
instrument geschikt is voor de verschillende onderdelen van een
creativiteitsprogramma.
Uitgeverij Samsom (1999) ISBN: 9014061137

Creativiteit Hoe? Zo!
Igor
Byttebier
Wilt u leren hoe u
sneller op nieuwe ideeën komt? Wilt u de finesses van de brainstorm
leren kennen zodat u die efficiënter kunt gaan toepassen? Wilt u
ervaren hoe u de creativiteit bij anderen kunt aanboren?
'Creativiteit.
Hoe? Zo!' geeft een rondleiding in uw eigen denken en helpt u om uw
eigen creativiteit en die van uw organisatie te ontdekken en
ontwikkelen. Het boek is een leer-, doe- en oefenboek voor iedereen
die de sleur van de standaardoplossingen wil doorbreken en op zoek
is naar de buitengewone en efficiëntere antwoorden op de uitdagingen
van alledag. De vorm van het boek is vol verrassingen; ook daardoor
biedt 'Creativiteit. Hoe? Zo!' een schat aan inspiratie.

Mastering innovatie
Het Financiele
dagblad
Mastering innovatie'
is de zevende titel in de Mastering-serie, waarin vooraanstaande
denkers van Amerikaanse en Engelse business schools en bedrijven
over uiteenlopende onderwerpen hun ideeën uitzetten. De artikelen
zijn eerder als bijlagen bij Het Financieele Dagblad verschenen. De
Mastering-serie was oorspronkelijk een bijlage van The Financial
Times.
Het barsten van de
dotcom-zeepbel heeft het enthousiasme van investeerders voor nieuwe
en niet-beproefde bedrijfsmodellen danig bekoeld. Toch blijven de
technologische doorbraken die in eerste instantie investeerders
aantrokken, onverminderd voortgaan. Ondernemingen die de kracht van
innovatie weten toe te passen - ondanks de korter wordende
levenscyclus van veel producten en het egaliserende effect van
mondialisering - zullen hun marktaandeel en concurrentiekracht nog
steeds navenant zien toenemen. Wat zijn de drijvende krachten achter
succesvolle innovatie en het vermogen van bedrijven innovatie aan te
wenden voor de schepping van welvaart? Diverse factoren lijken van
belang: een hoog niveau van onderwijs en opleidingen, goed
ontwikkelde financiële markten, uitmuntende academische
instellingen, een geschoold personeelsbestand en economische
stabiliteit. Daarnaast moeten managers een begrip zien te
ontwikkelen van het innovatieproces.
Daarin voorziet deze bundel. Door de combinatie van thematische
artikelen voor kernzaken en casestudy's voor bijzondere gevallen
vormt de serie een leidraad van onschatbare waarde voor betrokkenen
op elk niveau.

Hey
You
Will Murray
I n de
hedendaagse markt zijn de mensen die succes hebben degenen die hun
hoofd boven het maaiveld durven uitsteken. Maar dat alleen is niet
voldoende. Naast het durven hebben van afwijkende meningen of ideeën
is het de kunst om ook gehoord te worden. Zelfs de beste ideeën
hebben geen kans van slagen als zij niet opvallen.
'Hey You!' laat zien
dat het onder de aandacht brengen van ideeën gelijkstaat aan het
onder de aandacht van jezelf. De lezer ontdekt in dit boek dat hij
zich met goede ideeën moet richten op de juiste mensen en dat op die
manier op effectieve wijze aan zelfpromotie gedaan kan worden. Wie
ernaar streeft meer uit zijn carrière te halen en meer invloed wil
hebben op de koers van de onderneming waar hij werkt vindt in 'Hey
You!' een groot aantal manieren om dit te bereiken.
Creativiteit
in het dagelijks werk
Sasja
Dirkse-Hulscher, Angela Papas-Talen
Creativiteit is het thema van dit zesde deel in de reeks van The
Learning Toolkit. Dit onderwerp lijkt essentieel voor het werk van
veel mensen. Hoewel maar weinigen leven van unieke ideeën, is het in
ieders werk handig wanneer een gezonde dosis creativiteit en
inventiviteit voorhanden is. Bijeenkomsten waarin de ideeën niet
lijken los te komen, geen verband houden met de praktijk of waar
geen beslissing genomen wordt. Allemaal voorbeelden van situaties
waarin een interventie om de creativiteit te stimuleren en te sturen
wellicht handig zou zijn. Voor degenen die op zoek zijn naar
dergelijke interventies is dit boek over creativiteit geschreven.
Door het lezen van dit boek kunt u uw eigen patronen in
werkvoorbereiding en bijeenkomsten te doorbreken.
Om u
daarbij praktisch te ondersteunen vindt u bij dit boek de 'CreativiteitsKaartenSet',
een instrument voor op uw bureau of de vergadertafel dat zal
stimuleren om de dagelijkse gang van zaken eens op andere manieren
aan te pakken. Het helpt dus om uw creativiteit aan te boren als die
er onvoldoende is. Bijvoorbeeld als u zelf niet op ideeën komt voor
het stuk dat u moet schrijven of de vergadering waarin geen
oplossing kan worden gevonden voor een probleem. U kunt de
CreativiteitsKaartenSet in zo'n situatie gebruiken om het geheel
weer in beweging te krijgen. De set bestaat uit 70 kaarten met
daarop kortere en langere activiteiten die je kunt ondernemen om
creativiteit opgang te brengen.
De
kaarten zijn geordend naar de drie fasen van het brainstormproces:
1.
Oranje kaarten. Deze helpen bij de voorbereiding voor het genereren
van ideeën, waaronder het verhelderen van het probleem.
2. Gele kaarten. Deze bevatten suggesties voor het krijgen van
ideeën.
3. Blauwe kaarten. Helpen bij de afronding, waaronder het nemen van
een beslissing of maken van afspraken en plannen.

Crossing the Chasm
Geoffrey Moore
Voortdurend vergokken ondernemingen miljarden, almede talloze uren
in pogingen om technologische producten te marketen. Meestal zijn
deze pogingen gedoemd te mislukken. Vaak wil het nog wel lukken de
technologische hoogstandjes te slijten aan een handjevol innovatieve
avonturiers, maar zodra de grote markt moet worden voorzien van het
product begint de interesse doorgaans te verdwijnen en flopt het
product alsnog. Slechts zeer weinig producten slagen er uiteindelijk
in de gunst van de consument te winnen en worden een succes. Nu
steeds meer nieuwe producten gebruik maken van high tech, wordt het
steeds belangrijker te leren van de mislukkingen van andere
technologische producten.
Geoffrey Moore, expert op het gebied van hightech en communicatie,
beschrijft op welke wijze nieuwe producten succesvol kunnen worden
geïntroduceerd in steeds kritischer wordende markten. Hij laat zien
hoe de marketing- en communicatiestrategie voortdurend moeten worden
bijgesteld, naarmate de ontwikkeling van het product voortschrijdt
en nieuwe, grotere marktsegmenten worden aangeboord.

Methodology for product service
system innovation
Cees van Halen, Carlo Vezzoli, Robert Wimmer
Innovatie
is een continue cyclus waarbinnen ideeën groeien en succesvolle
businessconcepten worden. PSS (Product Service System) concepts
voegen nieuwe dimensies aan deze cyclus toe. De successen van PSS
strategie benadrukken de algemene trend die neigt naar een meer
servicegerichte maatschappij die steeds meer afhankelijk is van
communicatie, kennis en informatie.

InnovationNet©: the Art of Creating
and Benefiting from Innovation Networks
Jan Kratzer,
Jo Th.A.J. Leenders, Jo van Engelen
In
de steeds concurrerendere en geglobaliseerde wereld hebben veel
bedrijven geen andere keus dan zich open te stellen en op te gaan in
innovatienetwerken. Dit gaat vaak vergezeld van een aantal obstakels
en nadelen. Zelfs totale mislukkingen komen regelmatig voor. In dit
boek leest u hoe een aantal bedrijven dat een innovatienetwerk
startte gevaren heeft.
Dit boek levert nieuwe inzichten in het opzetten en exploiteren van
een innovatienetwerk. 'Innovationnet' biedt stap voor stap
beschrijvingen, mogelijke oplossingen voor problemen en een
uitgebreide lijst met aandachtspunten.
En
...... Actie
Joost
Kadijk, Cyriel Kortleven
In
de douche, terwijl je aan het joggen bent, net voordat je in slaap
valt … Waar krijg jij je beste ideeën? Creatieve oplossingen komen
meestal vanzelf wel bovendwarrelen als je maar tijd en geduld genoeg
hebt. Maar als je die tijd en dat geduld nou eens niet hebt? Wat
dan? Dan is het belangrijk op het goede moment de juiste voorwaarden
te scheppen voor een creatief proces. Maar hoe doe je dat? En hoe
stimuleer je anderen om het beste uit hun creatieve zelf te halen?
De oplossing heb je nu in je handen. Want En … Actie! is een boekje
vol met katalysatoren en triggers waarmee je iedereen die dat wil
(ook die stille willy en dat muurbloempje), een kans kunt geven om
innovatieve en ingenieuze oplossingen te verzinnen voor ingewikkelde
problemen.

Creating Breakthrough Products
Jonathan
Cagan, Craig Vogel
Veel
nieuwe producten draaien na hun introductie uit op een mislukking.
Sommige hebben succes en sommige zijn in staat markten te veranderen
of zelfs nieuwe markten te creëren. 'Creating Breakthrough Products'
gaat over het creëren van doorbraken met producten.
Op
basis van uitgebreid onderzoek naar mislukte en succesvolle
producten hebben Cagan en Vogel de belangrijkste factoren ontrafeld
die bepalend zijn voor succesvolle innovatie. Aan de basis van
moderne productontwikkeling staan tegenwoordig drie gebieden die in
beschouwing moeten worden genomen: toegevoegde waarde, merkenbeleid
en inspelen op wensen van de consument. Door deze drie dimensies
nauwlettend in de gaten te houden verandert productontwikkeling
volgens de auteurs van het creëren van toevalstreffers tot gerichte
inspanningen op weg naar succesvolle producten.

Managing Innovation
Joe Tidd, John
Bessant, Keith Pavitt
Managing Innovation biedt een compleet raamwerk voor het denken over
innovatie vanuit technologische, markt en organisationele
perspectieven, en het integreren van de laatste ontwikkelingen op
het gebied van het aansturen van innovatie.

Creativiteit en Innovatie
Fons
Trompenaars, John Cleese
Innovatie is voor veel bedrijven van levensbelang om ook in de
toekomst succesvol te kunnen zijn. Creativiteit van medewerkers
staat aan de basis van deze innovatie, maar er is nog nauwelijks
literatuur die het verband tussen deze twee onderwerpen beschrijft.
Hoe
creëert u een innovatieve cultuur waarin individuele creativiteit de
ruimte krijgt en zelfs kan groeien? En hoe vertaalt u persoonlijke
ontwikkeling van mensen naar een team en de organisatie als geheel
zodat het bijdraagt aan de continuïteit van het bedrijf, de
vernieuwing van talent en de motivatie van alle medewerkers?
Met dit boek
wil Fons Trompenaars een leemte in de literatuur vullen. Hij doet
dat met medewerking van John Cleese. In drie delen worden
individuele creativiteit, team creativiteit en organisatie
creativiteit in hun samenhang met innovatie op toegankelijke wijze
beschreven. Belangrijke theorieën komen aan de orde en worden steeds
testjes, raadsels en cartoons geïllustreerd. Het geheel wordt
afgewisseld met commentaar van John Cleese en scènes uit Fawlty
Towers.

Harvard Business
Review on Innovation
Harvard Business
Review
De
hedendaagse omgeving waarin ondernemingen opereren verandert zo snel
en soms zo drastisch dat innovatie een belangrijk vermogen is voor
ondernemingen die willen overleven. In deze bundeling van Harvard
Business Review zijn de beste artikelen uit dit tijdschrift
opgenomen over innovatie. De lezer leest hoe ondernemingen nieuwe
markten kunnen ontdekken en hoe kan worden geleerd van de ervaringen
van 3M, beschouwd als een van de meest innovatieve ondernemingen ter
wereld.
Het
leren herkennen van een winnend idee is een vermogen dat van belang
is en dat wordt uitgewerkt in een artikel van Kim en Mauborgne). En
over de rol van experimenteren met nieuwe werkwijzen gaat een
artikel van Stefan Thomke. De artikelen die in de bundeling zijn
opgenomen, helpen de hedendaagse manager die het innovatief vermogen
van zijn onderneming wil vergroten.

Brand-ID
Wil Michels,
Ineke Huyskens
Hoe
creëert u een merk dat echt inspireert? Zo'n merk waarvan kopers
eigenlijk meer fan dan klant zijn? Dát is de uitdaging die in 'Brand-id'
centraal staat...
Die uitdaging begint met een verlangen naar verandering, en dat
verlangen staat aan de wieg van een creatief proces: openstaan voor
nieuwe ideeën, het vanzelfsprekende ter discussie stellen,
inspiratie uit uw omgeving halen... Maar hoe doet u dat nu in de
praktijk? Hoe komt u los van die vastgeroeste denkpatronen? Hoe
bouwt u dat inspirerende merk en creëert u echte merkbeleving?
De antwoorden
op deze vragen vindt u in 'Brand-id'. Een prachtig inspiratieboek
voor creatief denken én een praktijkboek voor merkdenken, waarin de
auteurs u daadwerkelijk aan het werk zetten. Stap voor stap
doorloopt u de fasen van het creatieve proces. Het boek staat vol
creatieve technieken om een merk verder te ontwikkelen. Het
resultaat is een Creatief merkdocument®: een handvat voor een
razendsnelle en verrassende merkverkenning.

Reaching Your Goals
Through Innovation
Elearn training
company
Ontbreekt het u aan ideeën en inspiratie of wilt u gewoon anders
gaan werken? 'Reaching Your Goals Through Innovation' brengt het
beste in u naar boven. Het boek is praktisch en goed gestructureerd
om een diepgaande behandeling van het onderwerp te bieden.

The Innovator's Dilemma
Clayton Christensen
I BM
was marktleider op het gebied van mainframe computers maar werd op
de markt voor pc' s verrast door nieuwkomer Apple. Toch was IBM een
professioneel geleide onderneming, die investeerde in nieuwe
technologie. En dat is nu juist het punt, stelt Christensen in zijn
indringende boek 'Het innovatiedilemma'.
Vernieuwende ondernemingen, die goed naar hun klanten luisteren,
laten kansen die ontwrichtende innovaties bieden, liggen omdat hun
klanten er nog niet aan toe zijn. Vervolgens worden zij
voorbijgestreefd door nieuwkomers op de markt. Hoe managers dat lot
kunnen voorkomen, laat Christensen zien. Hij schetst de principes
van ontwrichtende innovaties en biedt managers een praktisch kader
om met succes het innovatiedilemma op te lossen.

Innovatie(f) organiseren
Petra de
Weerd-Nederhof, Bart van Looy, Klaasjan Visscher
Het
organiseren van innovatie is een complex, weerbarstig en
avontuurlijk proces, met vele vragen en weinig pasklare antwoorden.
Dit boek bevat dan ook geen recepten en succesformules voor
innovatie. Wat het wel bevat is een unieke combinatie van
perspectieven op de uitdagingen van het innovatie(f) organiseren,
zowel vanuit de wetenschap als vanuit de praktijk. Vooraanstaande
Nederlandse en Vlaamse auteurs geven inzicht in verschillende
facetten van het organiseren van innovatie en het innoveren van de
organisatie die daarbij noodzakelijk is.
Innovatieve concepten als platformontwikkeling, R&D-profit centers
en strategische allianties worden op hun merites beoordeeld.
Innovatieve bedrijven van wereldklasse worden uitgebreid beschreven.
Strategieën worden aangereikt voor het omgaan met de spanningsvelden
van het innoveren: beheersing of creativiteit, lange termijn of
korte termijn, innovatie binnenshuis of open innovatie in netwerken.

Workshops
Nikki Highmore
Sims
U
bent gevraagd een presentatie of workshop te geven, maar heeft geen
idee hoe u dat aan moet pakken.
De
workshops die u zich herinnert, waren vaak te saai en weinig
aantrekkelijk.
Hoe
organiseert u nu een sessie waar de deelnemers echt iets aan hebben?
Met
behulp van dit boek komt u beslagen ten ijs.
Een
paar voorbeelden van situaties die u met behulp van dit boek het
hoofd kunt bieden:
Dit boek is ideaal voor iedereen die wel eens een workshop moet
organiseren maar daar weinig ervaring mee heeft, of te weinig tijd.
Het leidt u stap voor stap door alle verschillende stadia, van de
eerste voorbereidingen tot de evaluatie achteraf. Als u alle tips en
technieken uit dit boek toepast in uw workshops, zullen de
deelnemers zich die nog lang herinneren – en om de juiste redenen!

Karma Queens, Geek Gods &
Innerpreneurs
Ron Rentel, Joe Zellnik
' Karma
Queens, Geek Gods and Innerpreneurs' is een handige gids om in het
hoofd te kijken van mensen die trends zetten op het gebied van
kunst, muziek, technologie, mode, gezondheid en ieder ander
consumentenproduct of -dienst.
Dit
boek brengt negen invloedrijke consumententypes aan het licht en
onthult hoe u met hen in contact kunt komen en in de markt kunt
zetten.
Ook
kunt u lezen hoe u producten kunt creëren die niet alleen deze types
zullen bekoren, maar ook hun hele sociale netwerk!

Open voor business: open –source – inspiratie voor Innovatie.
Jaap
Bloem, Menno van Doorn
Innovatie is de motor van de economie, van welvaart en vooruitgang.
In deze tijd van computers, internet en steeds slimmere software
komt de inspiratie voor vernieuwing van alle kanten op ons af.
Organisaties
ontkomen er niet aan om zich steeds meer open te stellen voor nieuwe
businesskansen.
Dit betekent
met name dat ideeën doelbewust moeten worden 'opgewerkt' uit een
intensief contact met de buitenwereld: met partners,
kennisinstituten, concurrenten en individuen.
Expertgebruikers spelen
tegenwoordig een prominente rol in deze dynamiek.
Dat was al zo bij open source
softwareontwikkeling en deze trend is nu definitief ingezet in
andere economische sectoren.

Hidden In Plain Sight.
Erich
Joachimsthaler
Erick Joachimstaler, schopt een aantal heilige huisjes van marketing
en innovatie omver in zijn nieuwe boek.
Uit een
interview
met Erick haal ik drie aardige schoppen:
1. Bedrijven zijn
blind en zien de kansen in hun omgeving niet.
2. Het gaat in deze economie
niet meer om het vervullen van behoeften.
3. Het gaat in deze economie
niet meer om het creeeren van onderscheid ten opzichte van je
concurrenten.
Interessante gedachten, toch.
Lees dus vooral het interview!
Hieronder vast een voorschotje op
de blindheid van bedrijven.
Die heeft vier oorzaken, aldus de auteur.

De toekomst is
mooi, maar anders
Samenwerkingsverband van de
Vlaamse ondernemingsorganisaties Voka, Unizo, VKW en Industrie
Vlaanderen en de Vlaamse Overheid
Neerslag van 67 gespreksavonden 'Onderneming-Onderwijs-Ouders'
over de impact van de mondialisering
-
2005: 22 gespreksavonden tussen
ondernemers. Thema: Samen ondernemen is samen innoveren
-
2006: 45 gespreksavonden
ondernemers-onderwijs-ouders. Thema: Een toekomst voor uw
kinderen. De toekomst is mooi, maar anders
Organisatie van deze 67
gespreksavonden: een samenwerkingsverband van de Vlaamse
ondernemingsorganisaties Voka, Unizo, VKW en Industrie Vlaanderen en
de Vlaamse Overheid
Zie ook de website
www.eentoekomstvooruwkinderen.be

De groeimotor
Roland van
Kralingen
Onderzoek van onder meer McKinsey en Bain toont aan dat innovatie
relevanter is dan ooit tevoren.
Dat is niet zo vreemd: veel markten zijn verzadigd en het
onderscheidend vermogen van veel organisaties lijdt aan erosie.
De meerwaarde van producten en diensten veroudert steeds sneller en
voortdurende innovatie is noodzakelijk om de concurrentie voor te
blijven.
Maar hoe voorkomt u dat een innovatietraject spaak loopt, zoals in
70% van de gevallen nog steeds gebeurt?
Het helpt om meerwaarde-innovatie op te vatten als een proces.
Roland en Rogier van Kralingen introduceren hiertoe The Wheel of
Innovation - een werkwijze die elk bedrijf kan leren en
implementeren.
Het creëren van meerwaarde volgt bovendien een aantal wetmatigheden,
die u hier aantreft in de Innovatie-Matrix.
Deze matrix geeft u inzicht in wat Radicale, Grote, Slimme en
Strategische innovaties zijn.
Meerwaarde-innovatie is de primaire opdracht voor elke organisatie
die wil overleven in commodity hell.
De groeimotor biedt u een arsenaal aan waardevolle inzichten, maar
ook een schat aan praktische en direct toepasbare methodieken om in
de weerbarstige realiteit van vandaag het verschil te maken.
Innoveer of crepeer!
Nieuwe
producten bedenken
Gijs van Wulfen
Dit boek biedt een oplossing voor iedereen die
verantwoordelijk is voor het
ontwikkelen van nieuwe producten.
Het verbindt de dagelijkse 'in the box'
managementpraktijk effectief met 'out of the box' creativiteit.
De
oplossing is gebaseerd op een stappenplan waarmee u in twintig weken
aantrekkelijke productideeën kunt ontwikkelen, uitwerken, en (last
but not least) geaccepteerd kunt krijgen door alle betrokkenen.

Razendwnelle
productontwikkeling.
Preston
Smith en Donald
Reinertsen
‘Razendsnelle productontwikkeling'
laat zien hoe bedrijve n
hun ontwikkelingsproces enorm hebben versneld.
De auteurs beschrijven een speciale
managementtechniek is, waarmee de ontwikkelingssnelheid met een
factor twee of meer kan toenemen.

De innovatiekracht van
ideeën.
Isaac Getz en Alan Robinson
In dit boek wordt uiteengezet hoe een ideeënmanagementsysteem
medewerkers stimuleert hun ideeën naar voren te brengen en managers
aanmoedigt die ideeën serieus te nemen en, als het een geschikt idee
betreft, te implementeren.
De auteurs laten aan de hand van praktijkvoorbeelden uit acht
Europese landen zien dat een goed IMS van doorslaggevend belang is
voor duurzame productiviteit, kwaliteit en groei.
Een goed IMS is tevens de pijler onder het innovatiemanagement,
aangezien het leidt tot meer en creatievere innovatieve projecten
die met succes worden bekroond.

Doelgericht vernieuwen
(Paul Heere, Dorien van
der Heijden en Yousri Mandour
)
'Doelgericht vernieuwen!' bewijst dat het vinden van een innovatief
concept of een briljante oplossing geen toevalstreffer hoeft te
zijn.
De systematische werkwijze die erin wordt beschreven gaat namelijk
uit van vijf unieke denkpatronen die aan de basis liggen van vele
succesvolle innovaties uit het verleden.
Toegegeven, er zullen altijd succesvolle ideeën 'uit de lucht komen
vallen', maar als manager wilt u het succes graag een handje helpen.
En dat is precies het effect van de SIT-denkpatronen.

Productgiganten
(Jean-Philip Deschamps
en P. Ranganath Nayak)
'Productgiganten' laat zien dat de sleutel tot het voortdurend
ontwikkelen van topproducten uit zeven kernvaardigheden bestaat die
iedere afdeling van het bedrijf moet beheersen.
Daarbij maakt het niet uit of het bedrijf concurrerend wil zijn in
snelheid, service, innovatie, waarde, design, productproliferatie of
een combinatie daarvan.

Het Edisonteam
(Patrick Willemarck)
De jury van
het Managementboek van het jaar verkoos 'Het Edisonteam' tot
De Tijd Managementboek 2006.
Innovatie is onmisbaar voor groei. Zelfs grote groeibedrijven als
Sony en Nokia kunnen uiteindelijk niet beletten dat concurrenten
zoals iPod of Blackberry hen marktaandeel ontfutselen.
Gaan
innovatie en grote structuren wel samen?
Hoe
kan een onderneming ervoor zorgen dat ze competitief blijft?
De
auteur maakt een heldere en duidelijke analyse. Uit uiteenlopende
cases blijkt dat innovatie in het businessplan zelf moet zitten, dat
het bedrijf er permanent moet naar streven goederen en diensten te
produceren van superieure kwaliteit.
Om
dat allemaal tot een goed einde te brengen moet je bijna een
inventieve of mediagenieke bedrijfsleider zijn zoals Steve Jobs,
Richard Branson of Nicolas Hayek.
Toch
is er ook hoop voor andere bedrijfsleiders.
Het
Edisonteam brengt sprekende voorbeelden, Good Practises. Ikea,
Virgin, Smart, Apple, Cirque du Soleil, Rent-a-Car, Coca Cola,
Senseo, ...
Allemaal passeren ze de revue. Inspelend op deze voorbeelden, pakt
de auteur uit met een verfrissend, innoverend idee.
Hij
stelt voor een Edisonteam op te richten.
Dat
team ziet er permanent op toe dat de onderneming de twijfel
cultiveert en zichzelf permanent in vraag stelt. Ook stimuleert
zo'n team bedrijfsleiders om te blijven verrassen en telkens opnieuw
de markt te blijven uitvinden. En ondertussen verlangt het ook nog
dat het bedrijf blijft anticiperen op onverwachte omwentelingen.
Dat team wordt de autoriteit inzake ondernemingsfilosofie, met een
opening naar innovatie en duurzame uitvindingen. Het gaat om een
team dat, net als Thomas Edison, codes kraakt, van zich doet horen,
en ideeën in goud verandert.
Dit
is wat Creazy al sinds 2000 in het leven wil roepen in elke
organisatie.

Brainstormen. Het ultieme Handboek
(Koen De Vos)
Een praktisch,
diepgaand en volledig handboek over brainstormen. Het is bedoeld
voor iedereen die dikwijls deelneemt aan brainstormsessies, voor
iedereen die brainstormsessies begeleidt en natuurlijk voor iedereen
die zijn creativiteit serieus wil verbeteren.
In het boek vind je meer dan 40 brainstormtechnieken met voorbeelden
en handige tips om zelf brainstormsessies te organiseren. Voor meer
informatie, ga naar de website
www.50000ideeen.be . Daar krijg je een aantal gratis
hoofdstukken, een index met alle brainstormtechnieken, de
inhoudstafel en info over hoe en waar je het boek kunt bestellen.

De Kracht van Beelddenken
(Ghislaine Bromberger)
Een creatieve manier om
koers te bepalen voor individu, team en organisatie.
Beeldenken is een andere
manier van denken dan het logische, rationele denken. Het is een
stroom van intuïtief verkennen waarbij mensen nog niet verkende
paden betreden. Als coach, trainer of supervisor kunt u beeld -
denken gebruiken als creatieve manier om koers te bepalen voor
individu -, team- en organisatieontwikkeling.
The Rise of
the Creative Class (Richard Florida)
Richard Florida legt een direct verband tussen de economische
gezondheid van een stad en de aantrekkingskracht van die stad op de
creatieve klasse. Vervolgens doet hij suggesties om steden zo
aantrekkelijk mogelijk te maken voor creatieven. Steden zouden een
uitgekiende marketingstrategie moeten voeren om economisch te kunnen
floreren: trek jonge, creatieve mensen aan en zorg voor
mond-aan-mond reclame. Het werkt voor TV stations, frisdrank en
sportschoenen, dus waarom niet voor steden? Het beste bewijs van
zijn stelling is de massale aandacht die Florida met dit boek wist
te genereren; The rise of the creative class werd in Amerika in
korte tijd een gigantische hype.
ISBN: 0465024769

Concurreren
met creativiteit (Jeff Gaspersz)
Jeff Gaspersz
(hoogleraar innovatiemanagement aan de universiteit Nijenrode) heeft
een handzaam en vooral praktisch boek geschreven over wat hij noemt
'de kern van innovatiemanagement'. Zijn belangrijkste boodschap is
dat bedrijven niet zullen kunnen voortbestaan wanneer zij niet in
staat zijn om tijdig te innoveren. Omgekeerd vormt innovatievermogen
een machtig wapen in de concurrentiestrijd. Díe organisaties die
innovatie tot een kerncompetentie weten te maken zullen de strijd om
het marktleiderschap beheersen. Deze organisaties zijn door een
juiste gebalanceerde mix van strategie, klimaat, leiderschap en
creatieve vaardigheden in staat om continu ideeën te genereren en
innovaties te produceren. De term 'innovatie' moeten we overigens
niet beperken tot technologische vernieuwing. Ook vernieuwing in
strategie, processen en diensten valt onder de noemer van innovatie.
Een organisatie moet openstaan voor innovatie op elk terrein en in
iedere afdeling. Gaspersz gaat vervolgens in op 'ideeënmanagement'
en presenteert een stappenplan voor bedrijven om tot een creatieve
organisatie te komen.
Pearson Education Benelux (2002) ISBN: 904300572X
De
innovatiecirkel (Tom Peters)
Managementgoeroe Tom Peters heeft veel aan zijn hoofd, getuige zijn
boek 'De Innovatiecirkel'. Het bedrijfsleven bevindt zich in een
chaotische toestand en de enige wijze om te overleven is door te
innoveren. Dit geldt zowel voor individuen als voor organisaties als
geheel.
Peters stelt zich in dit boek ten doel zowel mensen als organisaties
te helpen een voortdurende stroom van innovaties op gang te kunnen
houden. Tijdens 400 seminars, gehouden in 22 landen heeft Peters de
afgelopen vijf jaar zijn ideeën over innovaties uitgebreid en
bijgeschaafd. De vorm waarin hij dit nieuwe boek heeft gegoten is
niet traditioneel.
Het boek heeft weliswaar een begin en een eind, maar alles wat zich
daar tussen bevindt, is een bonte en creatieve mix van teksten,
uitspraken, opsommingen en plaatjes. De weerslag hiervan mag er
zijn: een omvangrijk boek dat de manager oproept alert, gretig en
aanvallend te zijn.
Uitgeverij Contact (1998) ISBN: 9025498515
Anders
denken, Nieuwe kansen (Jeff Gaspersz)
De kwaliteit
van ons leven hangt af van de kwaliteit van ons denken. In dit boek
vind je op elke bladzijde tips en oefeningen om je denkkracht te
versterken. Het staat boordevol adviezen voor flexibele en
productief denken, gericht op positieve verandering in je leven.
Neem een ambitie of doel in gedachten en begin te bladeren.
Uitgeverij Het Spectrum (2003) ISBN: 9027479380
Zes
denkende hoofddeksels (Edward de Bono)
Edward de Bono
is een internationale autoriteit op het gebied van conceptueel
denken. In dit boek stroomlijnt hij op een originele manier het
besluitvormingsproces. Het denkproces wordt opgesplitst in zes
denkniveaus, voorgesteld door zes denkhoeden. Deze stellen ons in de
gelegenheid ons denken te dirigeren, zoals een dirigent zijn orkest
dirigeert. We kunnen dat element oproepen waaraan we behoefte
hebben. Ook in vergaderingen - van welke aard dan ook - is het
bijzonder nuttig als je over een mogelijkheid beschikt, mensen ertoe
te brengen het platgetreden pad van hun normale denkwijze te
verlaten en het ter tafel gebrachte onderwerp op een andere manier
te overdenken.
Uitgeverij Business Contact (1999) ISBN: 9025401775
Gebruik
je verstand (Tony Buzan)
Tony Buzan
reist de wereld rond met de fameuze mind map techniek, die een
simpele maar doeltreffende slogan heeft Use your head (Gebruik je
verstand). Zijn seminars worden druk bezocht door topmanagers die
voor zeer veel geld een techniek aanleren om de onbenutte vermogens
van de hersenen aan te spreken. Die techniek heeft Buzan ooit
neergelegd in zijn boek 'Gebruik je verstand'. Aan de orde komen
zaken als sneller leren lezen, verbetering van het geheugen en het
op een juiste manier maken van aantekeningen. Daarna introduceert
Buzan een studiemethode waarmee de lezer in staat wordt gesteld een
studie gemakkelijker en efficiënter te volgen en met een beter
resultaat af te sluiten. De vele verhelderende illustraties,
tabellen en grafieken vullen de gemakkelijk leesbare tekst
uitstekend aan.
Uitgeverij De Kern (2002) ISBN: 9032505300

Concurreren
met creativiteit (Jeff Gaspersz)
Jeff Gaspersz
(hoogleraar innovatiemanagement aan de universiteit Nijenrode) heeft
een handzaam en vooral praktisch boek geschreven over wat hij noemt
'de kern van innovatiemanagement'.
Zijn
belangrijkste boodschap is dat bedrijven niet zullen kunnen
voortbestaan wanneer zij niet in staat zijn om tijdig te innoveren.
Omgekeerd vormt innovatievermogen een machtig wapen in de
concurrentiestrijd.
Díe
organisaties die innovatie tot een kerncompetentie weten te maken
zullen de strijd om het marktleiderschap beheersen. Deze
organisaties zijn door een juiste gebalanceerde mix van strategie,
klimaat, leiderschap en creatieve vaardigheden in staat om continu
ideeën te genereren en innovaties te produceren.
De term
'innovatie' moeten we overigens niet beperken tot technologische
vernieuwing. Ook vernieuwing in strategie, processen en diensten
valt onder de noemer van innovatie.
Een
organisatie moet openstaan voor innovatie op elk terrein en in ieder
organisatie-onderdeel.
Gaspersz gaat
vervolgens in op 'ideeënmanagement' en presenteert een stappenplan
voor bedrijven om tot een creatieve organisatie te komen.
The
Mind Map Book
(Tony & Barry Buzan)
Dit
standaardwerk over MindMapping van de gebroeders Tony en Barry Buzan
geeft een uitvoerige beschrijving van de ontstaansgeschiedenis en de
theoretische achtergronden van MindMapping.
Het boek is
rijkelijk geïllustreerd met prachtige voorbeelden van MindMapping en
analogiën met de natuur.
Ook geeft het
een diepgaande inkijk in de bouw en werking van onze hersenen.
Verplichte
kost voor elke mindmapper.
The
Mind Map Book (Tony & Barry Buzan)
Dit
standaardwerk over MindMapping van de gebroeders Tony en Barry Buzan
geeft een uitvoerige beschrijving van de ontstaansgeschiedenis en de
theoretische achtergronden van MindMapping. Het boek is rijkelijk
geïllustreerd met prachtige voorbeelden van MindMapping en
analogieën met de natuur. Ook geeft het een diepgaande inkijk in de
bouw en werking van onze hersenen. Verplichte kost voor elke
mindmapper.
BBC Consumer Publishing (2001) ISBN: 0563537337
Lateraal
denken voor managers (Edward de Bono)
Creativiteit
is zo'n essentieel onderdeel van de gereedschapskist van de manager,
dat ze niet langer aan het toeval of de begaafde amateur kan worden
overgelaten. Edward de Bono, pionier in de toepassing van lateraal
denken, maakt in dit boek duidelijk hoe hij creativitéit en lateraal
denken ziet samenwerken in het managementproces om nieuwe producten
en nieuwe ideeën te ontwikkelen, en tot nieuwe benaderingen te komen
voor probleemoplossing, organisatie en toekomstige
planningsalternatieven. Door creativiteit van mystiek te ontdoen en
te behandelen als een duidelijk proces dat met behulp van specifieke
technieken kan worden geleerd, beoefend en toegepast, laat hij zien
hoe lateraal denken met verbazend resultaat kan samengaan met
traditioneel onderwijs en traditionele managementmethoden.
Uitgeverij Element (1998) ISBN: 9056890476
Management
van creativiteit (Jeff Gaspersz)
In 'Management
van creativiteit' worden verschillende methoden beschreven om uw
ideeënkracht te stimuleren. Diverse checklists helpen u de
creativiteit van uw organisatie te toetsen. U leest hoe de meest
innovatieve ondernemingen het ontstaan van ideeën niet aan het
toeval overlaten en er keer op keer in slagen persoonlijke ideeën
over te dragen aan de totale organisatie.
Uitgeverij Kluwer (1998) ISBN: 9026727909
|