Artikels:
2nd life: weggesmeten geld?
Steeds meer
bedrijven openen voor veel geld een vestiging in de virtuele wereld
Second Life om hun naamsbekendheid te vergroten.
Maar deze
investeringen leveren meestal nauwelijks iets op.
Dat blijkt
uit een onderzoek van het Duitse bureau Komjunity onder spelers (avatars)
van Second Life.
Slechts 7
procent vindt dat de aanwezigheid van merken in SL op dit moment een
positief effect op het merkimago heeft, en dat het hun koopgedrag in
de toekomst zal veranderen.
Avatars
klagen het meest over de slechte klantenservice en weinig
interactiemogelijkheden van bedrijven.
De
oplossing volgens het onderzoeksbureau: bedrijven moeten meer hun
best doen om spelers te vermaken.
Innovatie
broodnodig in de zuivelsector
Het hele jaar zelf groenten en fruit oogsten op het veld en samen
met anderen zorg dragen voor het land waarop geteeld wordt.
Dat is het nieuwe project dat bioboer Tom Troonbeeckx (30) de
Leuvenaars aanbiedt.
Voor 160 euro per jaar koop je een oogstaandeel van het 'Open Veld'
en deel je mee in al het goede dat twee velden vlak bij de Abdij van
't Park opbrengen.
Met het Open Veld wil Troonbeeckx een alternatief bieden voor een
productiemethode die energieverslindend is en die mens en milieu
uitbuit.
Al 40 Leuvenaars sloten zich aan bij ‘Open Veld’.
Lees
hier het volledige artikel.
Dood aan innovatie?
‘Innovatie’ is een hip woord geworden.
Té hip, zelfs.
Mensen gebruiken het woord om de haverklap, zonder te weten wat het
betekent.
Het Amerikaanse tijdschrift BusinessWeek wijdde er onlangs een
uitgebreid artikel aan.
En ze zijn niet de enigen: de laatste maanden verscheen er een heel
arsenaal boeken, artikels en studies rond de kwestie.
Er wordt opgeroepen tot wat meer diepgang, tot verder kijken dan de
hype.
Tot wat minder blabla en meer boemboem.
Lege innovatie werkt ook niet.
BusinessWeek haalt het voorbeeld aan van Ford. De voorzitter van de
autogigant nam eind 2005 in een reclamespot om de acht seconden het
woord innovatie in de mond.
Ford kende in 2006 ongeziene verliezen.
Lees het artikel in BusinessWeek.
Oogst groenten en fruit op de boerderij
Het hele jaar zelf groenten en fruit oogsten op het veld en samen
met anderen zorg dragen voor het land waarop geteeld wordt.
Dat is het nieuwe project dat bioboer Tom Troonbeeckx (30) de
Leuvenaars aanbiedt.
Voor 160 euro per jaar koop je een oogstaandeel van het 'Open Veld'
en deel je mee in al het goede dat twee velden vlak bij de Abdij van
't Park opbrengen.
Met het Open Veld wil Troonbeeckx een alternatief bieden voor een
productiemethode die energieverslindend is en die mens en milieu
uitbuit.
Al 40 Leuvenaars sloten zich aan bij ‘Open Veld’.
Lees
hier het volledige artikel.
Meer
Europees onderzoeksgeld voor minder Vlaamse bedrijven
Minder Vlaamse bedrijven hebben deelgenomen aan het lopende Europese
Kaderprogramma voor Onderzoek en Ontwikkeling, het belangrijkste
EU-instrument voor de financiering van onderzoek in Europa.
De steun per deelnemend bedrijf neemt echter toe.
Dat blijkt uit een tussentijdse analyse van het departement
Economie, Wetenschap en Innovatie (EWI). Rudy Aernoudt,
secretaris-generaal van EWI geeft volgende verklaring:“De dalende
Vlaamse deelname van bedrijven bewijst dat IWT-Vlaanderen, het
agentschap dat in Vlaanderen innovatie bij KMO’s stimuleert, goed
zijn werk doet.
Waarom zou je als KMO inspanningen leveren om Europees te gaan als
je op Vlaams niveau voldoende gesteund wordt?”
Creatieve ondernemers zorgen voor meer jobs
Naar aanleiding van Avanti07, de inspiratiedag rond creatief
ondernemen van Unizo, onderzocht het Flanders DC kenniscentrum de
situatie op gebied van creativiteit bij 782 Vlaamse ondernemers.
Driekwart van de ondervraagde ondernemers vindt creativiteit
belangrijk, zowel voor zichzelf als voor de medewerkers.78 procent
vindt zichzelf trouwens creatief.
Toch blijken creativiteitstechnieken niet echt populair.
Geld- en tijdsgebrek zijn de voornaamste hindernissen.
Meer info vind je hier.
Bedrijven maken te
weinig tijd voor strategie
Dat meldde De Tijd op 31 januari naar aanleiding van een onderzoek
van adviesbureau Berenschot bij gerenommeerde bedrijven.
Daarin gaf 46% van de ondervraagde bedrijfsleiders toe ‘onvoldoende
tijd te nemen’ voor het bepalen en formuleren van de strategie. 32%
vond ook dat de strategie ‘onvoldoende werd doorvertaald’ naar
concrete acties.
Om zich van de concurrentie te onderscheiden zetten bedrijven zich
vooral in op ‘het beste product’ (50%), ‘human capital/talent’
(49%), ‘service’ (41%), ‘merk en imago’
(41%), ‘innovatie’ of ‘assortiment’ en ‘branding/imago’ (beide 30%).
Blijkt dus dat er nog ruimte is voor creativiteit op alle
bedrijfsvlakken.
België
maakt sprong
in Lissabon - doelstellingen
Deze week
publiceerde
The Lisbon Council
haar European Growth and Jobs Monitor.
The Lisbon Council kijkt elk jaar hoe de grootste Europese
economieën presteren op vlak van economische groei,
arbeidsproductiviteit, werkgelegenheidsgroei, opleidingsniveau van
werknemers, groei - georiënteerde investeringen, en duurzaamheid van
overheidsfinanciën.
In een notendop zegt het rapport dat Europa eindelijk een aantal
jaren van magere prestaties achter zich heeft gelaten.
The Lisbon Council ziet vooruitgang in belangrijke indicatoren als
groei, werkgelegenheid en productiviteit.
En de beroemde/beruchte Lissabon - doelstellingen zijn in heel
Europa bereikbaarder dan je enkele jaren geleden had durven denken.
België maakt een sprong van plaats 8 in 2006 naar de tweede plaats
nu.
De Belgen doen het iets beter dan Nederland, maar blijven ook ver
achter Zweden dat een klasse hoger speelt.
Als Zweden op koers blijft, dan zal het de Lissabon - doelstellingen
met 40% overtreffen.
Maar misschien is een tweede plaats wel de beste plaats nu.
Meestal doet de tweede de volgende keer nog meer zijn
best.
Download hier het rapport.
Creativiteit neemt af vanaf kindertijd
Onderzoek laat zien dat gedurende de
ontwikkeling van kind tot volwassene de creativiteit afneemt.
Een studie keek naar de vaardigheden om
originele ideeën te genereren.
Het aantal originele antwoorden is op
vijfjarige leeftijd 90%.
Op zevenjarige leeftijd is dit echter gedaald
tot 20% en veel volwassenen slagen er zelfs in om maar 2% originele
antwoorden meer te geven.
Deze terugval van creativiteit is opmerkelijk,
maar niet geheel onverwacht.
De ironie van creativiteit is dat we geboren
zijn met vele creatieve vaardigheden.
Als peuters genieten we van het verkennen van
de wereld om ons heen.
Vrijwel de gehele dag wordt gevuld met spelen
en experimenteren met objecten, speelgoed, zand, etc.
Van nature zijn we bouwers, kunstenaars,
ambachtslieden, dichters en muziekanten.
Wanneer er tijdens de ontwikkeling aangeleerd
wordt procedures te volgen en strikte regels in acht te nemen,
beginnen de meesten hun creatieve vaardigheden te verliezen.
Opvoeding en educatie zijn erop gericht kennis
bij te brengen en belangrijke normen en waarden over te dragen.
Creativiteit belangrijker dan kennis 
De Brugse informaticaleraar
Hullebus
rolde een sneeuwbal van de berg met zijn oproep om het
kennisonderwijs te herwaarderen ten koste van het aanleren van
vaardigheden. In zijn reactie schreef Vlaams minister van Onderwijs
Vandenbroucke
"Creativiteit
is in de opvoeding even belangrijk als geletterdheid".
Daarmee scoort hij natuurlijk bij Flanders DC.
Lees verder...
|